loading...
بلاش
پلاتزو بازدید : 126 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

 

ویندوز XP پرتابل با قابلیت بوت از USB با Windows XP USB Flash Edition

 

http://vatandownload.com/img/dlarchive/WindowsXPLiveUSBEdition.jpg

 

قطعأ همه ما تاکنون با ویندوز XPکار کرده ایم و آن را به خوبی می شناسیم. این سیستم عامل یکی از موفق ترین نسخه های منتشر شده ویندوز تاکنون می باشد که طیف وسیعی از کاربران نیز هم اکنون در سرتاسر جهان از آن استفاده می کنند. سرعت بالا ، سازگاری با انواع ساخت افزارها و همچنین سازگاری با اکثر نرم افزارهای موجود را می توان از جمله مهم ترین مشخصه های این ویندوز دانست.

اما این ویندوز جذاب تر هم می شود اگر بتوانید یک نسخه از آن را با حجمی بسیار مناسب در حافظه فلش و یا هر حافظه جانبی دیگری همیشه و همه جا همراه خود داشته باشید و در هر رایانه ای از ویندوز XPمخصوص خود استفاده کنید. Windows XP USB Flash Editionمحصولی است که دقیقأ همین مشخصات را داراست.

 این ویندوز نسخه Service Pack 3 2010است و آخرین تغییرات انجام شده در ویندوز در آن اعمال شده و از نظر امنیت نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

می توانید به آسانی آن را بر روی حافظه فلش خود نصب کنید و از این به بعد در همه جا از آن استفاده کنید ، بی آنکه نیاز به نصب مجدد در هارد را داشته باشید.

 قابلیت های موجود در این نسخه نیز بسیار کامل هستند و بدین ترتیب نیازی به استفاده از سیستم عامل دیگر پیدا نخواهید کرد.

ضمنأ این نسخه از ویندوز بصورت 32 بیتی عرضه شده است تا از لحاظ سازگاری با مشکل مواجه نشوید.

 

 

 

حجم:61 مگابایت

 

  دانلود نرم افزار:دانلود با لینک مستقیم-لینک کمکی

 

 

  



  پسورد فایل فشرده : www.vatandownload.com

 

 

 

  منبع :   وطن دانلود www.vatandownload.com

 
پلاتزو بازدید : 24 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

نرم قدرتمند مدیریت دانلود Orbit Downloader 4.0.0.3 Portable

حتما شما هم در اینترنت دانلود میکنید و شاهد آن هستید که سرعت اینترنت ها کم بوده و مدت زمان طولانی را باید صرف کرده تا نرم افزار مرد نظر دانلود شود و یا این که ممکن است ارتباط اینترنتی شما قطع شود و شما باید دوباره آن فایل را دانلود کنید و بعضی از نرم افزار ها که از حجم بالایی برخوردار هستند را نمیتواند با دانلود منیجر های خود مرورگر دانلود کرد زیرا این دانلودر ها تغییر در سرعت به عمل نمی آورند و در بعضی از مواقع باعث قطعی و نداشتن امکان Pause هستند .
نرم افزارOrbit Downloader 4.0.0.3 نرم افزاری می باشد که با آن شما قادر خواهید بود نرم افزار های خود را با سرعت حدود ۲ برابر دانلود کنید همچنین شما با این نرم افزار قادر خواهید بود زمانی را برای دانلود نرم افزار مشخص کنید که در این زمان شروع به دانلود و در یک زمان دیگر دانلود توقف پیدا کند.این نرم افزار دارای Grab می باشد که به شما این امکان را میدهد Video , Music ,Flash که فقط به صورت آنلاین می باشد را دانلود کنید.این نرم افزار با مرورگر های Firefox , Opera , Maxthon , IE همخوانی دارد . شما میتوانید این نرم افزار مفید را از سایت دانلودها دریافت کنید. نسخه پرتابل این نسخه هم در فایل فشرده موجود هست . تفاوت نسخه پرتابل در این است که نیاز به نصب ندارد . و برای اجرا فقط کافیست بر روی آیکون برنامه کلیک کنید .

password نرم قدرتمند مدیریت دانلود Orbit Downloader 4.0.0.3   Portableپسورد فایل: www.downloadha.com

download نرم قدرتمند مدیریت دانلود Orbit Downloader 4.0.0.3   Portable لینک دانلود – 9.30 مگابایت | لینک کمکی

پلاتزو بازدید : 23 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

بررسي 16 آنتي‌ويروس و اينترنت‌سكيوريتي سال 2013 - بخش پاياني

روز رويارويي گلادياتورها
ماهنامه شبکه - فروردين 1392 شماره 143

منبع: نشريه پي‌سي‌پرو ترجمه: میثاق محمدی‌زاده

اشاره:
ماهنامه شبکه - نشريه پي‌سي پرو در شماره مارس 2013 خود شانزده مجموعه اينترنت سكیوريتي معروف دنيا را بررسی و تست و مزايا و معايب هريك را بيان كرده است تا كاربران بتوانند يكي از اين نرم‌افزارهاي امنيتي را انتخاب و روي سيستم خود نصب و استفاده كنند. اهميت اين بررسي در اينجا است كه غالب مجموعه‌های مورد بررسي در اين مقاله در ايران يافت مي‌شوند و نمايندگي فروش و پشتيباني دارند.


اين مطلب يکي از مقالات ويژه‌نامه شماره 143 ماهنامه شبکه با عنوان «روز رويارويي گلادياتورها» است. براي دريافت کل اين ويژه‌نامه مي‌توانيد به بخش پرونده ويژه‌ها مراجعه کنيد.

 

امنيت Windows 8
اگر به ويندوز8  مهاجرت كرديد، هنوز همانند ويندوز7 در معرض خطر ويروس‌ها و بدافزارها هستيد و لازم است توصيه‌هاي ما را در اين مقاله جدي بگيريد. البته به صورت پيش‌فرض ويندوز8 امن‌تر از نسخه‌هاي قبلي ويندوز است ولي اين صحبت به معنای آن نیست كه بايد امنيت اطلاعات را فراموش كرد و از نرم‌افزارهاي امنيتي استفاده نكرد. يكي از مهم‌ترين مزاياي امنيتي ويندوز8 سيستم بوت امن روي آن است كه فقط به برنامه‌هاي بوت‌لودر داراي امضاي ديجيتالي و احرازهويت شده امكان اجرا و بوت شدن مي‌دهد. به این ترتيب، نرم‌افزارهاي مخرب و بدافزارها نمي‌توانند سيستم بوت ويندوز را به دست بگيرند و قبل از سيستم‌عامل بوت شوند. اگر از سيستم‌عامل لينوكس يا سيستم‌عامل ويندوز نسخه‌هاي ديگر استفاده مي‌كنيد، بايد از طريق برنامه UEFI احراز هويت شده تا اجازه بوت آن صادر شود. راه‌حل ديگر در اين شرايط غيرفعال كردن قابليت بوت امن در ويندوز8 است كه اصلاً آن را توصيه نمي‌كنيم. يكي ديگر از بهبودسازي‌هاي صورت گرفته در ويندوز8 SmartSreen است. با اين قابليت، اگر شما فايلي از روي وب دانلود كنيد كه مشخص نباشد بدافزار است يا خير، پيغامي صادر مي‌شود و تا هنگامي كه اجازه ندهيد روي سيستم اجرا نمي‌شود. ابتدا اين قابليت فقط در مرورگر ويندوز7 بود ولي اكنون در تمام سيستم‌عامل ويندوز8 از آن استفاده مي‌شود. ويژگي‌هاي جديد نمي‌توانند ويندوز8 را صد در صد امن نگه دارند. بوت امن نياز به پشتيباني UEFI دارد و راه‌هايي براي دور زدن قابليت SmartScreen وجود دارد که بی‌شک هکرها زودتر از کارشناسان امنيتي مايکروسافت به آن‌ها دست پيدا مي‌کنند. بنابراين با وجود این‌که ويندوز8 امن‌تر از نسخه‌‌هاي قبلي است، اما باز هم نياز به نصب يک ضد ‌ويروس احساس مي‌شود. خوش‌بختانه ويندوز8 در اين زمينه هم خوب عمل کرده و شرکت مايکروسافت يک  ضد ‌ويروس به نام Windows Defender را به صورت پيش‌فرض روي آن نصب کرده است. در حقيقت، اين ضد ويروس نسخه ارتقايافته ابزار ضد جاسوس افزار موجود در ويندوز ويستا و 7 است اما اکنون قابليت شناسايي و پاک‌سازي تمامي گونه‌هاي بدافزار و ويروس‌ها را دارد. Windows Defender نسخه سبک‌تر و ساده‌تري از Security Essential است. به همين دلیل نمي‌توان روي آن حساب کاملي باز کرد و مطمئن بود که امنيت کامل سيستم تامين شده است. ضد ‌ويروس Security Essential فقط براي محافظت سيستم در مقابل بدافزارها ساخته شده و ويژگي‌هاي ديگري که در مجموعه اينترنت سکوريتي‌ها مي‌بينيم را ندارد. حتي در آزمون‌هاي AV- Test نيز اين نرم‌افزار فقط 67 درصد از بدافزارهاي Zero-Day را شناسايي کرده که پايين‌ترين امتياز در ميان کل نرم‌افزارهاي شرکت‌کننده درآزمون‌ها بوده است. نرم‌افزارهاي امنيتي علاوه بر محافظت از کل سيستم در برابر بدافزارها و انواع حملات و تهديدات رايج ويژگي‌هايي مانند مجتمع شدن با مرورگرها، محافظت از اطلاعات حساس شخصي و مديريت رمزهاي عبور را روي ويندوز8 فراهم مي‌کنند. بنابراين روي ويندوز8 هم مانند نسخه‌هاي قبلي نياز به يک مجموعه نرم‌افزار امنيتي کامل داريد. اگر به اين نسخه از ويندوز مهاجرت کرديد، براي انتخاب نرم‌افزار امنيتي حتماً به سازگاري آن با ويندوز8 دقت کنيد. تمامي نسخه‌هاي سال 2013 که در اين بررسي مورد استفاده قرار گرفتند، با ويندوز8 سازگار هستند و حتي توسعه‌دهندگان آن‌ها از شکل و ظاهر ويندوز8 استفاده کردند تا به صورت يک نرم‌افزار يکپارچه با اين ويندوز جديد به نظر برسد.

 

 

نتايج
نتايج آزمون‌هاي ما روي 16 بسته امنيتي در نمودارهاي 1 و 2 و 3 آورده شده است. همان‌طور که با مشاهده اين نمودارها متوجه خواهيد شد هيچ ارتباطي ميان قدرت شناسايي و پاک‌سازي يک نرم‌افزار با مصرف منابع و حافظه سيستم يا افزايش مدت زمان بوت وجود ندارد. به عنوان مثال آنتي‌ويروس Security Essential يکي از بدترين نرم‌افزارها در شناسايي و پاک‌سازي بدافزارها است؛ ولي در مصرف حافظه ميانه‌هاي جدول قرار دارد. بنابراين اهميت زيادي دارد که بتوان يک بسته نرم‌افزار امنيتي يافت که هم مصرف حافظه زيادي نداشته باشد و به اندازه کافي سبک و سريع باشد در عين حال قدرت خوبي براي مقابله با طيف وسيعي از بدافزارها داشته باشد و از يک بانک اطلاعاتي به‌روز و هوشمند براي شناسايي بدافزارها استفاده کند. از نظر کارايي محصولات آواست، بيت‌دفندر، F-Secure، جی دیتا، کسپرسکي و ترندمايکرو شرايط بهتري دارند و امکان پيکربندي و راه‌اندازي آن‌ها براي مقابله با هر حمله و تهديد ناشناخته‌اي وجود دارد. البته هميشه اين احتمال وجود دارد که يک بدافزار يا حمله جديد از سوي هکرهاي باهوش منتشر شود؛ قبل از اين‌که الگوهاي شناسايي آن در آزمايشگاه‌هاي محصولات امنيتي نوشته، توليد و به ضد ‌ويروس افزوده شده باشد. اطلاعات موسسه AV-Test که مبناي بررسي ما در اين مقاله بود شامل چندين بسته نرم‌افزار امنيتي ديگر هم هست که به دلايل مختلفي امکان بررسي آن‌ها در اين مقاله ميسر نشد. يکي از اين دلايل به‌روز نبودن و عدم عرضه محصول سال 2013 يا شرکت نکردن در آخرين آزمون‌هاي دو ماهه است. براي مشاهده کامل تست‌ها مي‌توانيد به اين آدرس  مراجعه کنيد.

 

پلاتزو بازدید : 22 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

بررسي 16 آنتي‌ويروس و اينترنت‌سكيوريتي سال 2013 - بخش هفتم

روز رويارويي گلادياتورها
ماهنامه شبکه - فروردين 1392 شماره 143

منبع: نشريه پي‌سي‌پرو ترجمه: میثاق محمدی‌زاده

اشاره:
ماهنامه شبکه - نشريه پي‌سي پرو در شماره مارس 2013 خود شانزده مجموعه اينترنت سكیوريتي معروف دنيا را بررسی و تست و مزايا و معايب هريك را بيان كرده است تا كاربران بتوانند يكي از اين نرم‌افزارهاي امنيتي را انتخاب و روي سيستم خود نصب و استفاده كنند. اهميت اين بررسي در اينجا است كه غالب مجموعه‌های مورد بررسي در اين مقاله در ايران يافت مي‌شوند و نمايندگي فروش و پشتيباني دارند.


اين مطلب يکي از مقالات ويژه‌نامه شماره 143 ماهنامه شبکه با عنوان «روز رويارويي گلادياتورها» است. براي دريافت کل اين ويژه‌نامه مي‌توانيد به بخش پرونده ويژه‌ها مراجعه کنيد.

 


BullGuard Internet Security 2013

محصول اينترنت سكيوريتي شركت بول‌گارد یکی از اولين‌ها در افزودن قابليت پشتيبان‌گيري به نرم‌افزار امنيتي خود بوده است و هنوز هم بر اين تصميم خود پابرجا است و با عرضه 5 گيگابايت فضاي رايگان (دو برابر رقبا) مزيت رقابتي ايجاد كرده است. در پنجره اصلي اين نرم‌افزار گزينه‌هاي فايروال، ايميل اسكنر، اسپم فيلتر و گيم مود ( براي هشدار درباره اجراي تمام صفحه نرم‌افزارهاي كاربردي) ديده مي‌شوند كه قابل پيكربندي و اجرا هستند. قابليت اسكن نقاط آسيب‌پذير سيستم مي‌تواند به بررسي تمام بخش‌هاي ويندوز و نرم‌افزارهاي روي آن، نقاطي را كه بسته‌هاي به‌روزرساني نصب نشده‌اند را مشخص كند و علاوه بر آن دست به بهبودسازي سيستم زده و فايل‌هاي غيرضروري را از روي هاردديسك پاك كند، برنامه‌ها و سرويس‌هاي غيرضروري استارت‌آپ را غيرفعال کند و رجيستري را نيز سروسامان بدهد. فهرست پشتيباني از موتورهاي جست‌وجو و حفاظت از لينك‌ها و نتايج جست‌وجوي آلوده اين نرم‌افزار كامل است و در آن نام‌هايي مانند گوگل، ياهو و بينگ به چشم مي‌خورد. همچنين مي‌تواند در شبكه‌هاي اجتماعي برنامه‌ها و لينك‌هاي آلوده را تشخيص داده و به كاربر هشدار دهد. عيب اين نرم‌افزار عدم دسترسي و پيكربندي ساده اين امكانات و قابليت‌ها است.

رابط كاربري گرافيكي آن ضعيف است و سازمان‌دهي خوبي ندارد و به جاي هدايت شما به گزينه مورد نظر با دو يا سه كليك بيشتر سردرگم خواهيد شد. با وجود  اين بول‌گارد همانند بيت‌دفندر يك حالت پيش‌فرض دارد كه با استفاده از آن نيازي به پيكربندي اوليه اينترنت سكيوريتي نداريد. براي آزمودن اين نرم‌افزار اقدام به دانلود چندين فايل آلوده كرديم و با كمال تعجب قبل از اين‌كه دانلود فايل‌ها تمام شود، مشاهده كرديم كه اين فايل‌ها پاك شدند بدون اين‌كه هيچ‌گونه پيغام يا هشداري از سوي نرم‌افزار صادر شود. در آزمون‌های تشخيص بدافزار موسسه AV-Test اين نرم‌افزار امتياز متوسط رو به بالا را كسب كرد ولي بهترين و اولين نشده است. بول‌گارد توانسته 95 درصد بدافزارهاي zero-day را تشخيص دهد. اين درصد در مقايسه با نرم‌افزار‌هاي ضد ‌ويروس رايگان بالاتر است ولي در مقابل مجموعه‌هاي اينترنت سكيوريتي كسپرسكي، جي‌ديتا و بيت‌دفندر درصد كمي محسوب مي‌شود. درصد شناسايي و پاك‌سازي اين نرم‌افزار در مقابل بدافزارهاي موجود در يك بازه زماني نيز متوسط است. آخرين نكته گفتني درباره اين نرم‌افزار استفاده از منابع سيستم است. نرم‌افزار بول‌گارد 17 ثانيه زمان بوت ويندوز و سيستم را افزايش مي‌دهد و به طور ميانگين 202 مگابايت حافظه رم نياز دارد. زمان اسكن سريع  (Quick Scan) اين اينترنت سكيوريتي 21 ثانيه است كه زمان بسيار سريعي محسوب مي‌شود؛ ولي به تنهايي نمي‌تواند برگه برنده اين مجموعه نرم‌افزاري باشد. روي كاغذ اين نرم‌افزار فهرست بلندبالايي از ويژگي‌ها و امكانات است؛ ولي به خاطر معايب زيادي هم كه دارد نمي‌تواند در فهرست اينترنت سكيوريتي‌هاي پيشنهادي ما به كاربران قرار گيرد و محصولي مانند بيت‌دفندر با همين امكانات و قيمت مشابه بيشتر توصيه مي‌شود. به علاوه، بيت‌دفندر توانايي تشخيص و پاك‌سازي بدافزاري بيشتري دارد.

 

 

Microsoft Security Essential

مطابق نام اين نرم‌افزار، فقط توانايي شناسايي و پاك‌سازي بدافزارها را دارد و سيستم را در مقابل آن‌ها محافظت مي‌كند. ممكن است فكر كنيد در عوض نداشتن هيچ ويژگي، موجب كاهش سرعت كامپيوتر نمي‌شود ولي بايد گزارش بدهيم كه اين نرم‌افزار 13 ثانيه به زمان بوت سيستم اضافه كرد و 125 مگابايت از حافظه را مصرف كرد. اين آمار از برخي مجموعه نرم‌افزارهاي اينترنت سكيوريتي نيز بدتر است و بيشتر سيستم را سنگين و كند مي‌كند. كار كردن با اين نرم‌افزار بسيار ساده است و نيازي به هيچ‌گونه پيكربندي ندارد: هنگامي كه يك بدافزار شناسايي شد يك پنجره پاپ‌آپ ظاهر شده و به طور خودكار اقدام به پاك‌سازي آن مي‌كند. شما مي‌توانيد توضيحات برنامه درباره بدافزار را بخوانيد يا اقدام به خارج كردن فايل از وضعيت بلوكه شده كنيد.

براي به‌روزرساني آن مي‌توانيد از ابزار Windows Update هم استفاده کنید. در آزمون‌هاي موسسه AV-Test فقط ده درصد بدافزارهاي قديمي توسط اين نرم‌افزار شناخته نشده‌اند اما درصد شناسايي بدافزارهاي جديد Zero-Day حدود 67 درصد بوده است كه يك نتيجه بسيار ضعيف براي اين نرم‌افزار و شركت مايكروسافت است. بنابراين بايد به سختي بهانه‌اي براي استفاده از آن يافت. اگر تصميم گرفتيد از يك نرم‌افزار رايگان براي محافظت از سيستم خود استفاده كنيد، بی‌تردید نرم‌افزارهاي بهتري در مقايسه با Security Essential خواهيد يافت. 

 

Norton Internet Security 2013

نورتون 2013 نيز از سبك مترو ويندزو8 پيروي كرده است و تلاش زيادي روي آن صورت گرفته تا يك رابط كاربري جذاب و بسيار شبيه به ويندوز ارائه شود. اين رابط كاربري نسبت به سال گذشته بهتر شده و امكانات و ويژگي‌هاي نرم‌افزار در دسترس‌تر هستند اما هنوز چند لينك مانند Mobile، Online Family و Backup در دسترس نيستند و به سرويس آنلاين شركت سيمانتك متصل مي‌شوند و در خود نرم‌افزار تعبيه نشده‌اند. در بخش سمت چپ رابط نرم‌افزار مشخص نيست براي يك يا چند نرم‌افزار لاگين كرده‌ايد. مهم‌ترين ويژگي‌هاي جديدي كه در اين نرم‌افزار خواهيد ديد اسكنر شبكه‌هاي اجتماعي و محافظت از كاربر در اين محيط‌ها و ابزار مديريت رمزهاي عبور Symantec Identity Safe است كه توسط نوار ابزارهاي نصب شده روي مرورگرهاي اينترنت اكسپلورر، فايرفاكس و كروم قابل دسترسي است. در اين اينترنت سكيوريتي ابزارهایي براي پيكربندي و تنظيمات بخش‌هاي مختلف قرار داده شده است كه با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد رفتار نورتون را كاملاً سفارشي كنيد.

البته استفاده از اين ابزارها براي مبتديان كمي سخت است. ابزارهاي مانيتورينگ نورتون هنوز جايگاه اول را براي خود دارند و هر گونه اتفاق و استفاده از منابع سيستم را به خوبي گزارش مي‌دهند. ابزار System Insight بخش‌هایي از سيستم و ويندوز مانند استارت‌آپ و پردازش‌ها را زيرنظر دارد. به علاوه رفتار پردازنده نيز ثبت و گزارش مي‌شود تا در صورت مواجه شدن با يك رفتار غيرمتعارف و استفاده زياد از پردازنده گزارش داده شود. به همين دلیل است كه وضعيت استفاده از منابع سيستم در نرم‌افزار نورتون خوب است و فقط 51 مگابايت از حافظه رم مصرف مي‌شود. اما در زمان بوت 13 ثانيه افزايش زمان داريم كه يك زمان متوسط ارزيابي مي‌شود. در آزمون‌هاي AV-Test مشخص شده است كه اين نرم‌افزار مي‌تواند 96 درصد بدافزارهاي جديد Zero-day را شناسايي و 84 درصد آن‌ها را پاك‌سازي كند. اين نتايج مي‌توانست نورتون را وارد فهرست بهترين‌ها و برندگان كند اما نورتون طي چند سال اخير هميشه يك محصول خوب با قيمت مناسب بوده است كه امنيتي نسبتاً خوبي را براي كاربران به ارمغان مي‌آورد.

 

PC Tools Internet Security 2013

نرم‌افزار PC Tools نسبت به سال گذشته تغيير زيادي نكرده است. هنوز رنگ‌هاي آبي و سبز در رابط كاربري ديده مي‌شوند كه به آن شكل دوستانه‌ و آشنايي مي‌دهد و سوئيچ‌هاي بزرگي در پنجره اصلي نرم‌افزار كه امكان روشن/خاموش كردن ويژگی‌‌هاي مختلف را به سادگي فراهم مي‌كند و به سرعت مي‌توان به سراغ اسكن كردن سيستم رفت. اما همين سادگي تنظيمات پشت سر آن را پيچيده و سخت كرده است. اگر امكان مجزا ساختن ويژگي‌هاي مختلف در اين نرم‌افزار نبود، تعامل با آن كابوسي وحشتناك مي‌شد.

ممكن است كاربران تازه‌كار نه تنها دوست داشته باشند پيغام‌هاي شناسايي بدافزار و فايروال را غيرفعال كنند، بلكه ممكن است تمايل داشته باشند حالت‌های مختلف ديگر محافظت را نيز فعال يا غيرفعال كنند. PC Tools داراي نسخه رايگان نيست و فقط يک نسخه آزمايشي ارائه داده است که پس از اتمام دوره زماني آن بايد به نسخه اصلي رجيستر شود. اين نرم‌افزار نياز به 333 مگابايت حافظه رم دارد و 14 ثانيه به زمان بوت اضافه مي‌کند. در آزمون‌هاي موسسه Av-Test اين محصول توانست 94 درصد بدافزارهاي Zero-day را شناسايي کند که جزء نيمه بالايي جدول بهترين اينترنت سکوريتي‌ها قرار مي‌گيرد ولي فقط 64 درصد اين بدافزارها را مي‌تواند از روي سيستم پاک‌سازي و تعمير کند که يک نتيجه نااميدکننده است. اين نرم‌افزار براي مواقع بحراني زياد مناسب نيست و ويژگي‌هاي کاملي ندارد؛ اما براي کاربران تازه‌کار مي‌تواند يک مجموعه نرم‌افزار امنيتي مناسب باشد.

پلاتزو بازدید : 66 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

بررسي 16 آنتي‌ويروس و اينترنت‌سكيوريتي سال 2013 - بخش ششم

روز رويارويي گلادياتورها
ماهنامه شبکه - فروردين 1392 شماره 143

منبع: نشريه پي‌سي‌پرو ترجمه: میثاق محمدی‌زاده

اشاره:
ماهنامه شبکه - نشريه پي‌سي پرو در شماره مارس 2013 خود شانزده مجموعه اينترنت سكیوريتي معروف دنيا را بررسی و تست و مزايا و معايب هريك را بيان كرده است تا كاربران بتوانند يكي از اين نرم‌افزارهاي امنيتي را انتخاب و روي سيستم خود نصب و استفاده كنند. اهميت اين بررسي در اينجا است كه غالب مجموعه‌های مورد بررسي در اين مقاله در ايران يافت مي‌شوند و نمايندگي فروش و پشتيباني دارند.


اين مطلب يکي از مقالات ويژه‌نامه شماره 143 ماهنامه شبکه با عنوان «روز رويارويي گلادياتورها» است. براي دريافت کل اين ويژه‌نامه مي‌توانيد به بخش پرونده ويژه‌ها مراجعه کنيد.

 


F-Secure Internet Security 2013

تمام ويژگي‌هاي اين برنامه در دو رابط تقسيم مي‌شود: Computer Security و Online Safety. اين تقسيم‌بندي به كاربر كمك زيادي نمي‌كند و نمي‌تواند تنظيمات دلخواهش را به سهولت بيابد. در حالي كه رابط كاربري اين محصول بسيار خوب و تعاملي طراحي شده است، اما موثر و مفيد نيست و كاربر دچار ابهام و سردرگمي خواهد بود كه كدام ابزار و گزينه در كدام بخش است!

 

ضعف آشكار طراحي رابط كاربري اين نرم‌افزار قدرت تشخيص و شناسايي بدافزار آن را تحت تاثير قرار مي‌دهد. درآزمون‌هاي موسسه AV-Test توانسته صد در صد بدافزارهاي Zero-day را شناسايي كرده و 85 درصد آن‌ها را به طور كامل از روي سيستم پاك‌سازي كند كه ارزش بسيار بالايي دارد. در هنگام دانلود يك فايل آلوده به سرعت اتصال شبكه قطع شد و در نتيجه اين فايل حتي فرصت نكرد براي لحظه‌اي روي هاردديسك نوت‌بوك بنشيند. از اين جالب‌تر اين‌كه اسكن سريع سيستم فقط در سه ثانيه صورت مي‌گيرد؛ يعني در يك چشم برهم زدن. نتايج آزمون‌هاي اين نرم‌افزار در استفاده از منابع سيستم متوسط است. مدت زمان بوت 15 ثانيه افزايش خواهد يافت و 179 مگابايت حافظه رم مصرف مي‌شود. اين نتايج وقتي نااميدكننده‌تر می‌شوند كه بدانيم اين نرم‌افزار فايروال ندارد. بنابراين با وجودي كه اين مجموعه اينترنت سكيوريتي در ميان بزرگان حرفي براي گفتن دارد، ولي توصيه نمي‌شود.

 

 

G Data Internet Security 2013

نرم‌افزار جي‌ديتا به طور همزمان از دو موتور امنيتي به صورت موازي بهره مي‌برد كه اين ويژگي كمك زيادي به شناسايي و تشخيص بدافزارها مي‌كند. در نتايج آزمون‌هاي AV-Test اين نرم‌افزار با كسب 99 درصد شناسايي بدافزارهاي zero-day رتبه خوبي را به خود اختصاص داده است. طبيعتاً استفاده از دو موتور امنيتي باعث سنگين شدن نرم‌افزار مي‌شود و در نتيجه نياز به 362 مگابايت حافظه رم دارد و مدت زمان اسكن آن بسيار زياد و يكي از كندترين نرم‌افزارهاي امنيتي است. سرعت اسكن سريع آن برابر چهار دقيقه است. بدتر اين‌كه 5 ثانيه از شروع دانلود يك فايل مخرب و آلوده گذشت تا پيغام هشدار را ببينيم. اين مدت زمان پاسخ‌گويي به برخي بدافزارها اجازه می‌دهد كه كل سيستم را آلوده كنند. در عوض رابط كاربري نرم‌افزار ساده است و پيكربندي آن به سهولت انجام مي‌گيرد و دامنه امن‌سازي و محافظت از سيستم نه تنها مرورگرهای وب بلكه برخي از نسخه‌هاي برنامه‌هاي مسنجر را نيز دربرمي‌گيرد. به صورت اختياري مي‌توانید سيستم كنترل والدين و ابزار پاك‌سازي امن فايل‌ها را نصب كنيد.

همچنين براي مواقع ضروري كه سيستم آلوده شده است مي‌توانيد يك سی‌دی قابل بوت جهت تعمير و پاك‌سازي سيستم از خارج ويندوز بسازيد. اين نرم‌افزار درآزمون‌های AV-Test فقط 73 درصد بدافزارها را پاك كرده و از ويژگي‌هايي مانند پشتيبان‌گيري، محافظت از اطلاعات حساس و مود بازي برخوردار نيست. اگرچه جي ديتا محافظت بسيار خوبي از سيستم شما انجام مي‌دهد، ولي مي‌توانيد مجموعه‌هاي اينترنت سكيوريتي بهتري پيدا كنيد.

 

 

McAfee Internet Security 2013

رابط كاربري نرم‌افزار اينترنت سكيوريتي مكافي جديد است. در پنجره اصلي به سبك مترو ويندوز8 كاشي‌مانند است؛ اما در عمل و در بخش‌هاي مختلف انگار داريد با ويندوز7 كار مي‌كنيد. بنابراين در اين رابط جديد دسترسي به تمام تنظيمات و ويژگي‌هاي نرم‌افزار به خصوص ابزار معروف SiteAdvisor، اسكنر نقاط آسيب‌پذير سيستم و ابزار پاك‌سازي امن فايل‌ها به سهولت امكان‌پذير است. ويژگي ديگر غيرمنتظره نسخه جديد پشتيبان‌گيري آنلاين و استفاده از يك گيگابايت فضاي رايگان است؛ فضايي كه معمولاً نرم‌افزارهاي ديگر در نسخه‌هاي تجاري خود ارائه مي‌كنند. متاسفانه اين ويژگي‌هاي خوب با قدرت شناسايي و تعمير بالاي نرم‌افزار همراه نشدند تا بتوانيم امسال مكافي را به بالاي جدول بهترين‌ها نزديك كنيم. در آزمون‌ها فقط 83 درصد بدافزارهاي Zero-day شناسايي مي‌شوند و در پاك‌سازي و تعمير سيستم فقط يك سوم از بين مي‌روند.

همچنين اين نرم‌افزار بسيار كند است: يك اسكن سريع سيستم در حدود هفت دقيقه طول مي‌كشد و هنگامي كه اقدام به دانلود يك فايل آلوده كرديم فقط شاهد يك پيغام هشدار اضطراري و خطاي مرورگر وب بوديم و ده ثانيه بعد توضيحات مرتبط با توقف اين دانلود نمايش داده شد. به علاوه، مكافي به مدت زمان بوت 15 ثانيه اضافه مي‌كند و 175 مگابايت از حافظه رم را براي خود در نظر مي‌گيرد كه از اين نظر نيز امتياز خوبي كسب نمي‌كند و متوسط است. بنابراين به‌رغم ميل باطني براي استفاده از آن و طراحي خوب رابط كاربري ما نرم‌افزارهاي ديگري را پيشنهاد مي‌كنيم.

پلاتزو بازدید : 215 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

بررسي 16 آنتي‌ويروس و اينترنت‌سكيوريتي سال 2013 - بخش پنجم

روز رويارويي گلادياتورها
ماهنامه شبکه - فروردين 1392 شماره 143

منبع: نشريه پي‌سي‌پرو ترجمه: میثاق محمدی‌زاده

اشاره:
ماهنامه شبکه - نشريه پي‌سي پرو در شماره مارس 2013 خود شانزده مجموعه اينترنت سكیوريتي معروف دنيا را بررسی و تست و مزايا و معايب هريك را بيان كرده است تا كاربران بتوانند يكي از اين نرم‌افزارهاي امنيتي را انتخاب و روي سيستم خود نصب و استفاده كنند. اهميت اين بررسي در اينجا است كه غالب مجموعه‌های مورد بررسي در اين مقاله در ايران يافت مي‌شوند و نمايندگي فروش و پشتيباني دارند.


اين مطلب يکي از مقالات ويژه‌نامه شماره 143 ماهنامه شبکه با عنوان «روز رويارويي گلادياتورها» است. براي دريافت کل اين ويژه‌نامه مي‌توانيد به بخش پرونده ويژه‌ها مراجعه کنيد.

 


Trend Micro Titanium Internet Security 2013

سال گذشته مجموعه اينترنت سكيوريتي ترندمایکرو در آزمايشگاه‌هاي ما موفق ظاهر شد و توانست مقام اول را كسب كند. به نظر مي‌رسد اين محصول در سال جديد هنوز يك مدعي باقي مانده است. چون در مقابل بدافزارهاي قديمي و جديد با قدرت ظاهر شده است و در پاك‌سازي و تعمير سيستم 90 درصد موفق بوده كه قابل مقایسه با بيت‌دفندر است. از نظر ويژگي‌هاي جديد چيزي خاصي به اين محصول افزوده نشده است اما ويژگي محافظت از كاربر در شبكه‌هاي اجتماعي آن تقويت شده و فهرست طولاني از مهم‌ترين وب‌سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي را تحت پوشش قرار مي‌دهد. كاربر اين محصول مي‌تواند مطمئن باشد خطري از جانب شبكه‌هاي اجتماعي او را تهديد نمي‌كند و هر لينك، برنامه يا افزونه‌اي كه مشكوك باشد به سرعت حذف و بلوكه مي‌شود. كليد تازه Check My Privacy مي‌تواند تنظيمات شبكه‌هاي اجتماعي شما را نيز بررسي و به شما درباره اشتراك‌گذاري اطلاعات و عكس‌ها هشدار بدهد.

تمام ويژگي‌هاي نسخه‌هاي گذشته اين محصول هم‌چنان پابرجا هستند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ابزار ساخت ديسك قابل بوت براي تعمير و پاك‌سازي، سيستم كنترل والدين، ابزار ساده بهينه‌سازي سيستم، رابط گرافيكي گزارش‌گيري و چندين ابزار ديگر اشاره كرد. البته بايد بگوييم كه رابط كاربري گرافيكي محصول بهتر شده است. نوار زبانه‌ها كه در نسخه قبلي سفيد و سياه بود با دو رنگ قرمز براي زبانه فعال و رنگ خاكستري براي زبانه‌های ديگر جايگزين شده است. ما فكر مي‌كنيم اين اتفاق هم از نظر زيبايي پنجره اصلي و هم از نظر فني يك بهبود محسوب مي‌شود. متاسفانه همانند نسخه‌هاي قبلي، ترندمايكرو در محصول 2013 خود نيز از فايروال استفاده نكرده است و آشكارا بيان مي‌كند كه فايروال ويندوز براي كاربران كافي است. اين حركت ترندمايكرو كمك به سبكي محصول است ولي يك جور خساست هم از آن بر مي‌آيد. اين اينترنت سكيوريتي يكي از سريع‌ترين محصولات از نظر استارت‌آپ است چون فقط 9 ثانيه به زمان بوت سيستم اضافه مي‌كند. و البته يكي از سبك‌ترين مجموعه‌هاي امنيتي هم هست چون نياز به 84 مگابايت حافظه رم سيستم دارد. هنگامي كه اين نرم‌افزار را با ورود به يك سايت آلوده و دانلود يك فايل ارزيابي كرديم، قبل از اين‌كه دانلود تمام شود دسترسي به سايت و اتصال شبكه قطع و بلوكه شد كه نشان‌دهنده قدرت بلادرنگ اين محصول در شناسايي بدافزارها است. امسال بيت‌دفندر كانديدای مقام اولي ما است؛ زیرا در بخش ويژگي‌ها برتري‌هايي نسبت به ترندمايكرو دارد و از قيمت كمتري هم در بازار برخوردار است. اما ترندمايكرو تيتانيوم اينترنت سكيوريتي هنوز يك محصول بسيار قدرتمند و باارزش است كه مي‌تواند يكي از انتخاب‌هاي مطمئن و موفق شما باشد.

 

 

Avira Free Antivirus 2013

آخرين رابط كاربري ضد ‌ويروس آويرا ساده و سبك بود ولي در نسخه جديد 2013 اين رابط تغيير كرده است و بسياري از ويژگي‌ها و كليدها كار نمي‌كنند بلكه مي‌خواهند شما را به سوي نسخه تجاري هدايت کنند كه يك ضعف و امتياز منفي براي اين محصول است. اين برنامه از نوار ابزار Ask براي محافظت از كاربر در وب استفاده مي‌كند كه به طور پيش‌فرض روي مرورگرهاي وب فايرفاكس، كروم و اينترنت اكسپلورر نصب شده است در نتيجه هيچ برتري خاصی ايجاد نمي‌كند و كاربر بدون اين نرم‌افزار هم مي‌تواند از اين نوار ابزار استفاده كند. پاپ‌آپ‌هاي تبليغاتي كه مرتب و بدون اجازه كاربر ظاهر مي‌شوند مزاحمان واقعي هستند كه در نسخه قبلي كمتر ديده مي‌شدند.

در عوض همه اين معايب آويرا هنوز سبك و چالاك است. در عرض 9 ثانيه كل سيستم را اسكن سريع مي‌كند و فقط 9 ثانيه به زمان بوت نوت‌بوك اضافه مي‌كند كه براي يك سيستم كامپيوتر دسكتاپ تقريباً يك يا دو ثانيه مي‌شود. اين نرم‌افزار در هنگام دانلود يك فايل آلوده و مخرب بلافاصله واكنش نشان داد و با ظاهر كردن يك پيغام هشدار اقدام به حذف اين فايل كرد؛ ولي در پيغام آورده شده است كه براي كسب اطلاعات بيشتر درباره اين فايل بايد از نسخه تجاري استفاده كنيد. در نهايت، اين معايب و تبليغات مزاحم نيستند كه اين آنتي‌ويروس را در برابر رقبايي مانند آواست و AVG شكست‌خورده نشان مي‌دهند بلكه نتايج آزمون‌هاي او در موسسه AV-Test است. اين نرم‌افزار فقط مي‌تواند 84 درصد بدافزارهاي جديد را تشخيص بدهد و بدتر از آن فقط مي‌تواند 85 درصد از آن‌ها را پاك‌سازي كرده و سيستم را تعمير کند. آويرا در مقابل آواست و AVG هيچ شانسي ندارد.

 

 

Kaspersky Internet Security 2013

مهم‌ترين ويژگي جديد مجموعه نرم‌افزاري كسپرسكي Safe Mony است كه صفحات وب مالي و بانكي مورد بازديد كاربر را دوبار بررسي و اعتبارسنجي مي‌كند و در صورت مشاهده علايم مشكوك به سرعت نشست كاربر را به يك مرورگر امن منتقل مي‌كند تا از انتقال و تبادل اطلاعات مالي و پولي در برابر حملات و بدافزارهاي مبتني بر تزريق و فريب محافظت كند و كاربر مطمئن باشد در وب‌سايت‌ها و صفحات امن و احرازهويت شده تراكنش‌هاي مالي خود را انجام مي‌دهد. كاربران اين نرم‌افزار براي امنيت بيشتر مي‌توانند از يك صفحه‌كليد موسوم به Secure Keyboard براي ورود اطلاعات به فرم‌هاي صفحات وب استفاده كنند تا در مقابل بدافزارهاي Keylogger نيز امن باشند. به نظر ما اين ابزار براي كاربراني كه از دستگاه‌ها و نمايشگرهاي لمسي استفاده مي‌كنند بسيار سودمند است؛ اگرچه تايپ با ماوس هم سختي‌هاي خاص خودش را دارد. نرم‌افزار كسپرسكي مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي امنيتي را به صورت آفلاين يا مبتني بر كلاود براي فايل‌ها، ايميل، صفحات وب، مسنجرها، برنامه‌هاي كاربردي، اتصالات شبكه و غيره فراهم كرده است كه قابل تنظيم و پيكربندي هم هستند و يك محيط انعطاف‌پذير را براي كاربر پديد مي‌آورند و اين موضوع بر جذابيت كار با آن اضافه مي‌كند.

در عوض دسترسي به تنظيمات مختلف روي رابط كاربري گرافيكي اين نرم‌افزار كمي با سختي همراه خواهد بود و اگر براي اولين بار باشد كه داريد با اين نرم‌افزار كار مي‌كنيد، نسخه 2013 آن مجموعه‌اي از لينك‌ها، كليدها، زبانه‌ها‌ و منوها خواهد بود كه سردرگمتان مي‌كنند و يك رفتار آزمون و خطا در پيش خواهيد گرفت ولي خيلي زود عادت مي‌كنيد. به لحاظ تاريخي در تست‌هاي تشخيص بدافزار موسسه AV-Test شركت كسپرسكي هميشه در نيمه بالاي جدول بوده ولي جزء بهترين‌ها نبوده است. اما محصول سال 2013 اين شركت يك استثنا است و در آخرين آزمون‌ها با 99 درصد تشخيص و شناسايي بدافزارها و تروجان‌هاي جديد و 96 درصد موفقيت در پاك‌سازي آن‌ها یکی از بهترين‌ نرم‌افزارهاي اينترنت سكيوريتي است. همچنين ما نسخه جديد كسپرسكي را سريع‌تر از گذشته مي‌بينيم چون در كسري از ثانيه مي‌تواند دانلود يك فايل خطرناك را متوقف كرده و كل اسكن سريع سيستم را در 30 ثانيه انجام مي‌دهد. اين نرم‌افزار فقط 11 ثانيه به زمان بوت ويندوز روي نوت‌بوك تست مي‌افزايد اما در عوض نياز به 303 مگابايت حافظه رم دارد كه مقداري نسبت به رقبا زيادتر است و براي كامپيوترهاي قديمي مشكل‌زا است. از لحاظ قيمت نيز اين نرم‌افزار يكي از گران‌ترين محصولات اينترنت سكيوريتي بازار است.
اگر يك كاربر تازه‌كار هستيد و بيشتر علاقه‌ به كار با نرم‌افزارهاي ساده و بدون دردسر نشان مي‌دهيد و همچنين تمايل داريد كه يك محصول با كامل‌ترين فهرست امكانات و پيكربندي‌ها داشته باشيد، پيشنهاد ما بيت‌دفندر و بول‌گارد است ولي اگر يك كاربر حرفه‌اي هستيد كه از دست و پنجه نرم كردن با نرم‌افزار هراسي نداريد و قيمت هم برايتان مهم نيست مجموعه اينترنت سكيوريتي كسپرسكي را انتخاب اول خود قرار دهيد.

پلاتزو بازدید : 39 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

بررسي 16 آنتي‌ويروس و اينترنت‌سكيوريتي سال 2013 - بخش چهارم

روز رويارويي گلادياتورها
ماهنامه شبکه - فروردين 1392 شماره 143

منبع: نشريه پي‌سي‌پرو ترجمه: میثاق محمدی‌زاده

اشاره:
ماهنامه شبکه - نشريه پي‌سي پرو در شماره مارس 2013 خود شانزده مجموعه اينترنت سكیوريتي معروف دنيا را بررسی و تست و مزايا و معايب هريك را بيان كرده است تا كاربران بتوانند يكي از اين نرم‌افزارهاي امنيتي را انتخاب و روي سيستم خود نصب و استفاده كنند. اهميت اين بررسي در اينجا است كه غالب مجموعه‌های مورد بررسي در اين مقاله در ايران يافت مي‌شوند و نمايندگي فروش و پشتيباني دارند.


اين مطلب يکي از مقالات ويژه‌نامه شماره 143 ماهنامه شبکه با عنوان «روز رويارويي گلادياتورها» است. براي دريافت کل اين ويژه‌نامه مي‌توانيد به بخش پرونده ويژه‌ها مراجعه کنيد.


Eset Smart Security 5

نسخه ششم اسمارت سكيوريتي شركت Eset در حال ورود به بازار است. به همين خاطر براي اين مقاله از نسخه پنجم استفاده كرديم كه آخرین به‌روزرساني آن در اواخر سال 2012 منتشر شده بود. البته از اين نسخه هيچ‌گاه احساس قديمي بودن نخواهيد كرد. اين محصول هم سبك و متواضع است و هم حافظه كمي از سيستم براي اجرا نياز دارد. زمان بوت ويندوز روي نوت‌بوك پس از نصب اين نرم‌افزار 8 ثانيه افزايش مي‌يابد و 111 مگابايت حافظه نياز دارد. اين نرم‌افزار امنيتي با وجود داشتن ويژگي‌هايي مانند فايروال، كنترل والدين، مانيتورينگ خودكار وب و ايميل ارزش دو چنداني مي‌يابد. اگر تصميم به پيكربندي اين محصول بگيريد، كافي است كه سوئيچ On/Off روي پنجره اصلي رابط كاربري را كليك كنيد. اين كليك تنظيمات و ويژگي‌هاي پيشرفته نرم‌افزار را فعال/غيرفعال مي‌كند و از اين طريق به كاربر كمك مي‌كند هر زمان خواست از يك نرم‌افزار ساده استفاده كند و در زمان ديگري آن را تبدیل به يك نرم‌افزار امنيتي پيشرفته با انبوهي ويژگي و ابزار کند. براي سوئيچ ميان مودهاي مختلف اين برنامه كافي است روي لينك advanced setup كليك كنيد.

نحوه عملكرد اسمارت سكيوريتي در مواجه با فايل آلوده‌اي كه داشتيم دانلود مي‌كرديم نيز جالب بود: ارتباط مرورگر وب با وب‌سايت قطع شد و بلافاصله يك پيغام روي دسكتاپ ظاهر شد. اما سرعت اسكن سريع مدت زمان زيادي حدود 40 دقيقه طول كشيد كه احتمالاً از حوصله كاربران خارج خواهد بود و وسط اسكن آن را متوقف مي‌كنند. اگر كاربر بي‌حوصله‌اي هستيد يا زمان اسكن برايتان اهميت زيادي دارد يا تعداد فايل و حجم اطلاعات بسيار زيادي داريد بهتر است به سراغ يك نرم‌افزار ديگري برويد. اما تمام اين معايب نگراني اصلي ما درباره اين نرم‌افزار نيست و نگراني اصلي عملكرد آن در مواجه با بدافزارها و پاك‌سازي‌شان است. در دوره‌هاي گذشته نتايج تست‌هاي شناسايي اسمارت سكيوريتي بسيار بهتر بود ولي در آخرين تست‌ها درصد 5/86 را براي شناسايي بدافزارهاي zero-day به خود اختصاص داد و تقريباً همين درصد هم براي پاك‌سازي و تعمير سيستم به دست آمد كه رضايت‌بخش نيست و از اين نرم‌افزار انتظار بسيار بيشتري مي‌رود. بنابراين  با این‌كه نسخه پنجم اسمارت ‌سکیوریتی امكانات و ويژگي‌هاي زيادي دارد، ولي فعلاً آن را پيشنهاد نمي‌كنيم.

Panda Internet Security 2013

ممكن است كاربراني يافت بشوند كه از رابط كاربري گرافيكي رنگارنگ و زيباي اينترنت سكيوريتي پاندا خوششان بيايد ولي ما اعتقاد داريم در اين رابط كاربري تعداد زيادي رنگ، كليد، كليپ و عناصر ديگر گرافيكي استفاده شده است كه اين رابط را هم شلوغ كرده و هم احساس يك پاورپوينت بد را به كاربر القا مي‌كند و ويژگي‌ها و امكانات خوب نرم‌افزار پشت اين ارائه بد پنهان مي‌مانند. البته اين موضوع را نيز بايد بگوييم كه اين همه تعداد زياد كليد نشان‌دهنده امكانات و ويژگي‌هاي زياد روي اين نرم‌افزار هستند. از طريق پنجره اصلي نرم‌افزار مي‌توانيد به ويژگي‌هايي مانند گزارش كنترل والدين و تنظيمات فايروال به طور مستقيم دسترسي پيدا كنيد. با ابزار Backup Copies مي‌توانيد از فايل‌ها و اطلاعات خود به صورت محلي روي هاردديسك كامپيوتر يا به صورت آنلاين روي سرويس پشتيبان‌گيري Mozy با فضاي رايگان دو گيگابايت نسخه پشتيبان تهيه كنيد. يكي ديگر از قابليت‌هاي مجموعه اينترنت سكيوريتي پاندا اجراي صفحه‌كليد مجازي براي وارد كردن اطلاعات حساس در وب‌سايت‌ها است. همچنين با استفاده از ابزارهاي اين نرم‌افزار مي‌توانيد از دستگاه‌هاي USB محافظت كنيد يا قابليت اجراي خودكار فايل‌ها روي حافظه‌هاي فلش را متوقف کنید و به این ‌وسيله جلوي اجرا و نصب بدافزارهايي كه از طريق يك حافظه فلش منتقل مي‌شوند را بگيريد. نرم‌افزار امنيتي پاندا در بخش كارايي و مقابله با بدافزارهاي نتايج مختلفي را كسب كرده است. اين نرم‌افزار در آزمون‌های موسسه AV-Test در برابر بدافزارها و تروجان‌هايي كه قبلاً منتشر شده‌اند، عملكرد بسيار خوبي داشته و صد در صد آن‌ها را شناسايي كرده است ولي در مقابل بدافزارهاي جديد فقط 82 درصد موفق بوده كه يكي از بدترين نتايج در ميان مجموعه نرم‌افزارهاي اينترنت سكیوريتي است. همچنين اين نرم‌افزار در آزمون‌های پاك‌سازي فقط 67 درصد موفق بوده است كه فقط نرم‌افزار PC Tools از آن پايين‌تر است.

همچنين اين نرم‌افزار چندان سبك نيست و نياز به 273 مگابايت حافظه رم دارد ولي فقط 12 ثانيه به زمان بوت سيستم اضافه مي‌كند. اسكن سريع اين نرم‌افزار 6 ثانيه طول كشيد كه جزء سريع‌ترين اسكن‌ها رتبه‌بندي مي‌شود. هنگامي كه سعي كرديم يك فايل مخرب را دانلود كنيم نرم‌افزار پاندا يك پيغام اطلاع‌رساني در پايين صفحه‌نمايش گزارش داد كه جلوي اين دانلود را گرفته است و ما ديگر نيازي نيست هيچ كاري انجام بدهیم. در فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي مي‌توانيد اين نرم‌افزار را با 26 پوند خريداري كنيد كه اين قيمت براي يك نرم‌افزار با مجوز سه كاربره چندان بد نيست. در مجموع ما پيشنهاد مي‌كنيم ابتدا به سراغ مجموعه اينترنت سكيوريتي‌هاي ديگري برويد كه در شناسايي و پاك‌سازي موفق‌تر هستند و در وهله دوم به پاندا فكر كنيد.

AVG Antivirus Free 2013

تا چند سال پيش آنتي‌ويروس رايگان AVG بهترين بود اما امسال با كسب 91 درصد شناسايي بدافزارهاي zero-day در مقابل 98 درصد نرم‌افزار آواست كم آورده و جايگاه خودش را از دست داده است. اين ضعف مي‌توانست در مقابل رابط كاربري بسيار خوب و مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي عالي قابل اغماض باشد اما در اين دو مورد نيز اين ضد ‌ويروس توسعه و پيشرفته چنداني نكرده است. اگرچه نسخه جديد اين ضد ‌ويروس به تقليد از ويندوز8 و استايل مترو پنجره اصلي خود را تغيير داده است اما كاربران نمي‌دانند كدام كليد دروازه ورود به پيكربندي و تنظيمات اين نرم‌افزار است. مشكل بعدي هم اين است كه هريك از ويژگي‌هاي اين محصول شما را به خريد نسخه تجاري هدايت مي‌كند. در حقيقت ويژگي‌هاي اصلي رايگان اين نرم‌افزار شامل اسكن ويروس، اسكن ايميل و پلاگين‌هاي مرورگر وب هستند.

در ويژگي‌هاي ديگر نيز ضد ‌ويروس AVG از آنتي‌ويروس آواست امتياز كمتري مي‌گيرد. براي مثال، اين نرم‌افزار نياز به 272 مگابايت حافظه رم دارد كه براي يك ضد ‌ويروس خيلي زياد است و سه برابر حافظه‌اي است كه آواست مصرف مي‌كند. ما دوست داريم اين‌طور فكر كنيم كه رقابت سال آينده اين دو ضد ‌ويروس سخت و تنگاتنگ خواهد بود و AVG با يك رابط كاملاً لمسي دنياي جديدي را به تصوير مي‌كشد.

پلاتزو بازدید : 62 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

برنامه‌نویسی ویندوز 8 - بخش دوم

ساخت نخستین برنامه برای محیط مدرن ویندوز 8
ماهنامه شبکه - ارديبهشت 1392 شماره 144

حمید رضا تائبی

اشاره:
ماهنامه شبکه - در این مقاله بر آن شدیم، تا نحوه ساخت برنامه‌های سبک ویندوز را به همراه تشریح ساختمان به‌کار رفته در آن‌ها به شما نشان دهیم. مفاهیمی که در این مقاله آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد، عبارتند از: توصیف کوتاهی از ویندوز 8 و بعضی قابلیت‌های ارائه شده در آن، نگاهی اجمالی به جدیدترین نسخه ارائه شده از ابزار برنامه‌نویسی Visual Studio 2012 و در‌نهایت، ساخت برنامه‌های محیط مترو بر مبنای الگوی Blank App(XAML) و نحوه وارد‌کردن کنترل‌ها روی صفحه و پیکربندی آن‌ها.


انواع برنامه‌های Windows Store
یک برنامه ویندوز استور برنامه‌ای است که توانایی اجرا روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز 8 را دارد می‌باشد. برنامه‌های ویندوز استور بر‌خلاف برنامه‌های سنتی دسکتاپ از تمامی موجودیت صفحه نمایش برای ارائه اطلاعات استفاده می‌کند. برنامه‌های ویندوز استور بر‌اساس سبک‌های مختلفی پیاده‌سازی می‌شوند، اما همه آن‌ها از رابط کاربری و مجموعه‌ای از کنترل‌های جدید پشتیبانی می‌کنند. به‌عنوان مثال، برنامه‌های سبک مترو می‌توانند charm مخصوص به خود را داشته باشند. این charm خارج از محدوده پنجره یک برنامه قرار گرفته و به‌طور پیش فرض نمایش داده نمی‌شود، یعنی به‌اصطلاح auto-hide بوده و با کلیک راست در مکانی از صفحه ظاهر می‌شوند. صرف‌نظر از زبان انتخابی و الگوی انتخاب شده برای پیاده‌سازی آن‌ها و این‌که آیا به‌عنوان یک طراح دسکتاپ یا وب تصمیم به یادگیری برنامه‌نویسی ویندوز استور کرده‌اید، سازمان‌دهی فناوری‌های در ویندوز 8 به‌گونه‌ای که در شکل10  آن‌را نشان داده شده است. هما‌ن‌گونه که در شکل 10 می‌بینید‌، برنامه‌نویسان زبان‌های مختلف مشکلی در ساخت این‌گونه برنامه‌ها بر‌مبنای زبانی که با آن آشنا هستند، نخواهند داشت. 

شکل 10

پیاده‌سازی برنامه‌های ویندوز استور می‌تواند با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی که از سبک ویندوز 8 پشتیبانی می‌کنند، انجام شود. جاوااسکریپت،HTML/ سی‌شارپ، سی‌پلاس پلاس، ویژوال بیسیک نمونه‌ای از این زبان‌ها هستند. زمانی‌که در حال نوشتن برنامه‌های ویندوز استور هستید، این توانایی را دارید که از کتابخانه Windows Runtime استفاده کنید. این API  مختص ویندوز‌8 بوده و توسط زبان‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند استفاده شود. حال که با اصول مقدماتی آشنا شدید، اجازه دهید به الگوهایی که برای ساخت پروژه‌های ویندوز استور 8 در ویژوال استودیو قرار دارند، نگاهی بیاندازیم. این الگوها در دیالوگ New Project در مسیر Installed->Template->Visual C# یا زبان‌های دیگر این مجموعه قرار دارند.

(Blank App(XAML:م Blank App برای ساخت یک الگوی پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب این گزینه به معنای الگویی است ساده که حداقل عناصر لازم را مانند مجموعه تصاویر لوگوی برنامه و Splash Screen و یک سبک استاندارد که شامل یک صفحه خالی برای ساخت یک برنامه سبک ویندوز است، در‌اختیارتان قرار می‌دهد. این گزینه برای زمانی‌که برنامه شما فقط از یک صفحه تشکیل شده است گزینه ایده‌آلی به‌شمار می‌رود. (شکل11)

شکل 11

 (Grid App (XAML: الگوی Grid App هر آن چیزی را که در الگوی Blank App قرار دارد، در خود جای داده است؛ به‌علاوه مجموعه‌ای از اجزای اضافی‌تر که برای پیاده‌سازی یک برنامه سبک MVVM (سرنام ModelView-ViewModel) لازم است. (شکل12)

شکل 12

برنامه‌ای که بر پایه این الگو ساخته می‌شود از سه صفحه تشکیل می‌شود: نمای سطح بالا که همه گروه‌ها به همراه یک خلاصه وضعیت از عناصر قرار گرفته در هر گروه را نشان می‌دهد؛ صفحه جزئیات گروه، اطلاعات اضافی‌تر درباره گروه و فهرستی از عناصر که در آن شامل می‌شود را در بر می‌گیرند و در‌نهایت صفحه جزئیات عنصر که جزئیات مرتبط به هر عنصر مجزای قرار گرفته در یک گروه را نشان می‌دهد. اگر برنامه‌ای را مبتنی‌بر این الگو ایجاد کنید، الگوی ساخته شده از شش گروه تشکیل می‌شود.

شکل 13

کدهای لازم برای حرکت بین این گروه‌ها و عناصر قرار گرفته در آن‌ها توسط ویژوال استودیو به‌طور خودکار در برنامه اضافه شده و فعال هستند، به‌عنوان مثال، اگر روی گزینه Item Tile1 قرار گرفته در شکل 13کلیک کنید، وارد صفحه مربوط به جزئیات عنصر انتخاب شده می‌شوید. (شکل14)

شکل 14

(Split App (XAML: این الگو نیز همانند الگوی Grid App بوده و یک اسکلت از پیش طراحی شده که بر‌مبنای سلسله مراتب داده‌ها است را در‌اختیارتان قرار می‌دهد(شکل15). تفاوتی گه این الگو را از الگوی قبل متمایز می‌کند، نمایی است که Split App در‌اختیارتان قرار می‌دهد.

شکل 15

 Split App فقط از دو نما برای نشان دادن اطلاعات استفاده می‌کند. نمای نخست یک فهرست از گروه‌هایی را نشان می‌دهد که عناصر در آن‌ها سازمان‌دهی شده‌اند.  برخلاف Grip App این نما فقط اطلاعات مرتبط با گروه‌ها را نشان می‌دهد و اطلاعاتی در‌خصوص عناصر را به کاربر نمایش نمی‌دهد. انتخاب‌کردن هر گروه باعث می‌شود، به صفحه عنصر گروه انتخاب شده بروید که شامل فهرستی از عناصر قرار گرفته در یک گروه در طرف چپ صفحه نمایش و نشان دادن جزئیات عنصر انتخاب شده در طرف راست صفحه نمایش ظاهر شود (شکل16).

شکل 16

گزینه‌های دیگر قرار گرفته در این گروه شامل ساخت یک پروژه کلاس کتابخانه(Class Library (windows Store apps مورد استفاده در برنامه‌های ویندوز استور، ساخت یک کنترل پیشرفته با استفاده از گزینه Runtime Component که می‌تواند در برنامه‌های مختلف ویندوز استور صرف‌نظر از زبان برنامه‌نویسی که برای نوشتن آن‌ها کار شده است، استفاده شود و در‌نهایت گزینه unit test library که برای آزمایش پروژه‌های ویندوز استور از آن می‌توان استفاده کرد، هستند.

ساخت یک برنامه ساده  (Blank App (XAML
برنامه‌نویسی به سبک ویندوز 8 قاعده خاصی دارد؛ شیوه کار با برنامه‌هایی که به‌طور معمول با استفاده از ویژوال استودیو و زبان‌هایی مانند سی‌شارپ یا سی‌پلاس پلاس آن‌ها را طراحی‌کرده و در‌نهایت با کامپایل برنامه خروجی برنامه را دریافت می‌کردید، تفاوت دارد. پروژه‌های ویندوز 8 در نخستین مرحله به یک مجوز معتبرنیاز دارند که از سایت مایکروسافت دریافت می‌شوند. مجوز دریافتی به مدت یک ماه معتبر خواهد بود و قبل از اتمام این مدت زمان باید دوباره آن‌را تمدید کرد. برای دریافت مجوز نیازمند یک حساب‌کاربری مایکروسافت هستید. بعد از Sign in به حساب‌کاربری این مجوز به شرطی در‌اختیارتان قرار می‌گیرد که سرور مایکروسافت ویندوز شما را به‌صورت غیرقانونی تشخیص ندهد. در صورت معتبر نبودن ویندوز، سرور این موضوع را تشخیص داده و اعتبار‌نامه را در‌اختیارتان قرار نخواهید داد. ما در ادامه نشان خواهیم داد که دریافت یا دریافت نکردن این اعتبارنامه به چه صورتی خواهد بود.
1- ویژوال استودیو را اجرا کرده و از منوی File گزینه New و سپس Project را انتخاب کرده تا پنجره New Project ظاهر شود. پنجره  New Project دارای یکسری تغییرات است. نخستین تغییر و قابلیت اضافه شده در این پنجره اضافه‌شدن چارچوب جدید دات‌نت 4.5 است. از گزینه‌های جدید این پنجره می‌توان به Windows Store و Windows Phone  اشاره کرد که در زیر مجموعه زبان‌های برنامه‌نویسی این قسمت اضافه شده‌اند. زمانی‌که الگویی را انتخاب می‌کنید، پیش نمایش گزینه انتخاب شده در سمت راست پنجره نمایش داده می‌شود.(شکل17)

شکل 17

2- از زیرمجموعه الگوهای نصب شده، زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ را انتخاب کرده آن‌را باز کنید و گزینه Windows Store را انتخاب کنید. در پانل وسط از میان الگوهای قرار گرفته گزینه (Blank App(XAML  را انتخاب کنید. با این‌کار پیش نمایش الگوی انتخاب شده نشان داده می‌شود. در فیلد Name نام پروژه خود را وارد کرده و کلید Ok را فشار دهید. الگوی Blank یک الگوی ساده بوده و فاقد هرگونه کنترل رابط‌کاربری و داده خواهد بود و باید داده‌ها و کنترل‌ها را به‌طور دستی در برنامه اضافه کرد.
3-  زمانی ‌که روی دکمه ok کلیک می‌کنید، در پنجره ظاهر شده باید توافق‌نامه ارائه شده توسط مایکروسافت را خوانده و در صورت قبول آن روی دکمه  I Agree کلیک کنید تا یک اعتبارنامه برایتان ثبت شود. برای دریافت این اعتبارنامه نیازمند دسترسی به اینترنت هستید. مراحلی که برای دریافت این اعتبارنامه سپری می‌کنید، فقط یک‌بار اجرا می‌شوند. (شکل18)

شکل 18

با کلیک روی دکمه I Agree پیغام امنیتی زیر ظاهر می‌شود روی دکمه Yes کلیک کنید(شکل19).

شکل 19

در صفحه بعد لازم است تا به حساب‌کاربری مایکروسافت log in کنید. برای این منظور فیلدهای مورد نیاز را پر کرده و روی دکمه Sign in کلیک کنید. در صورت وجود نداشتن حساب‌کاربری یک مرحله اضافی‌تر را پیش رو دارید که با کلیک روی دکمه Sign Up Now طی می‌شود(شکل20).

شکل 20

بعد از ورود به حساب‌کاربری، اکنون زمانی است که اعتبارنامه باید به شما اختصاص داده شود. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که این اعتبارنامه بر‌مبنای بررسی ویندوز 8 در‌اختیار کاربر قرار می‌گیرد در صورتی‌که ارائه این اعتبارنامه بر این مبنا صورت گیرد، در صورت تشخیص سرور مبنی‌بر نامعتبر بودن ویندوز 8 این موضوع با نمایش پیغام شکل21 همراه خواهد بود. کاربری که این پیغام را دریافت کند، توانایی ساخت برنامه‌های ویندوز استور را نخواهد داشت و پروژه او در همین مرحله به پایان خواهد رسید.

شکل 21

در‌صورتی‌که موفق به دریافت این مجوز شده باشید، این اعتبارنامه به مدت یک ماه معتبر بوده و با استفاده از آن می‌توانید برنامه‌های ویندوز استور را طراحی کنید. شکل 22  نشان می‌دهد که ما این اعتبارنامه را در تاریخ 2013.22.1 دریافت کرده‌‌ایم و تا تاریخ 2013.22.2 معتبر خواهد بود و قبل از اتمام این تاریخ باید آن‌را به‌روز رسانی کرد. در‌صورتی‌که بعد از اتمام مدت اعتبار به کامپایل یک برنامه مترو یا ساخت یک برنامه مترو جدید اقدام کنید، پیغامی نشان داده می‌شود که در خصوص به روزرسانی اعتبارنامه سؤال می‌کند و مراحلی را که در بالا بر شمردیم، تکرار می‌کند. همچنین برای به‌روزرسانی اعتبار‌نامه خود در محیط ویژوال استودیو زمانی‌که یک پروژه ویندوز استور باز شده است، از منوی Project گزینه Store و سپس گزینه Acquire Develop licence را انتخاب کنید. روی دکمه Close کلیک کرده تا پنجره  شکل22 بسته شود.

شکل 22

ویژوال استودیو پروژه شما را بر‌مبنای الگوی انتخاب شده ایجاد کرده و فایل app. xaml. cs را به‌طور خودکار باز می‌کند. همان‌گونه که در شکل 23 مشاهده می‌کنید، نمای ظاهری ویژوال استودیو متأثر از سبک مترو بوده و عناوین قرار گرفته در منوها همگی با حروف بزرگ درج شده‌اند. اما تغییراتی که در ویژوال استودیو اتفاق افتاده به مفاهیم سطحی و ظاهری محدود نشده است. از قابلیت‌های جدیدی که همراه با ویژوال استودیو ارائه شده است، قابلیتی به‌نام شبیه‌ساز Simulator ویندوز 8 است. این شبیه‌ساز امکان آزمایش برنامه‌های نوشته شده برای ویندوز 8 را در یک محیط مجازی فراهم می‌آورد. آیکون مربوط به این گزینه در نوار ابزار برنامه به‌نام  Local Machine قرار دارد. ما با این قابلیت قدرتمند در قسمت دوم مقاله آشنا خواهیم شد. سمت چپ ویژوال استودیو همانند گذشته تب‌های مختلفی مانند  Server Explorer،ToolBox قرار گرفته‌اند. با استفاده از Toolbox توانایی قرار دادن کنترل‌ها روی صفحات را به‌صورت ویژوال در‌اختیار خواهید داشت. سمت راست ویژوال استودیو به‌طور سنتی دیالوگ‌های  Properties/Solution Explorer/Team Explorer/Class View را شامل می‌شود. وظیفه دیالوگ Solution Explorer نمایش عناصر قرار گرفته در یک پروژه است.

شکل 23

همان‌گونه که در شکل 24 و پنجره Solution مشاهده می‌کنید‌، این پروژه انواع مختلفی از عناصر را در خود جای داده است. هر چند تعداد عناصر به‌کار رفته در این پروژه در مقایسه با پروژه‌هایی نظیر  Grid App (XAML) به‌مراتب کمتر است، اما هنوز هم نکات بسیاری دارد. فایل appxmanifest قرار گرفته در پروژه توصیف کننده اجزای قرار گرفته در برنامه مانند نام‌، عنوان صفحه شروع، لیستی از فایل‌های قرار گرفته در برنامه‌، تصاویر و لوگوی برنامه است. اگر روی این فایل کلیک کنید، اطلاعات یاد شده به‌همراه اطلاعات اضافی‌تر در چهار زبانه Application UI/Capabilites/Declarations/Packaging قابل مشاهده هستند.(شکل25) 

شکل 24

اما اصلی‌ترین فایل‌های این برنامه App. xaml و MainPage. xaml هستند. فایل MainPage. xaml شامل یک الگوی خالی از یک صفحه است، که حداقل کدهای XAML برای معرفی یک صفحه را در خود جای داده است و محتوای آن چیزی بیش از یک کنترل Grid قرار گرفته در صفحه نیست. حال می‌خواهیم این صفحه MainPage. xaml که در واقع یک Blank Page است را پاک کرده و یک صفحه Basic Page را جایگزین آن کنیم. با این‌کار حداقل کدهای لازم برای یک صفحه را که توسط ویژوال استودیو به‌طور خودکار در برنامه‌تان قرار می‌گیرند را در‌اختیار خواهید داشت.

شکل 25

جایگزین کردن یک صفحه جدید
1- در Solution Explorer روی فایل MainPage. xaml کلیک راست کرده و آن‌را Delete کنید‌. در پنجره ظاهر شده دکمه ok را برای تأیید کار فشار دهید.
2- در مرحله بعد باید صفحه جدید را اضافه کنید. به این دلیل یک صفحه جدید را اضافه می‌کنیم که حداقل گزینه‌های مرتبط با صفحه را در‌اختیارمان قرار می‌دهد. روی پروژه کلیک راست کرده گزینه  Add New Item را انتخاب کرده و از دیالوگ ظاهر شده گزینه  Basic Page را انتخاب کنید. سپس نام آن‌را MainPage. xaml وارد کرده و کلید Add را فشار دهید. (شکل26)

شکل 26

 از منویBuild گزینه Build Solution را انتخاب‌ کنید. همان‌گونه که درشکل 27 مشاهده می‌کنید BasicPage. xaml به پروژه اضافه شده است.

شکل 27

از منوی Debug گزینه Start Debugging را انتخاب کرده یا کلید F5 را فشار دهید تا برنامه اجرا شود. اجرای برنامه بعد از چند ثانیه صورت می‌گیرد. صفحه MainPage که آن‌را ساخته‌اید، فقط عبارت  My Application را همانند شکل 28 نشان می‌دهد.

شکل 28

حال به اصلی‌ترین سؤالی که ممکن است، ذهن بعضی از کاربران را به خود مشغول کرده باشد، می‌رسیم: مکان قرار‌گیری دکمه Close در کجای صفحه قرار دارد؟ در جواب باید گفت چنین دکمه‌ای در برنامه‌های محیط مترو ویندوز 8 وجود ندارد. برای برگشت به ویژوال استودیو می‌توانید از ترکیب کلیدهای alt+tab استفاده کنید و در ادامه روی آیکون
 debugging Stop در ویژوال استودیو برای متوقف‌کردن عملیات دیباگ کلیک کنید. برای بستن یک برنامه سبک ویندوز 8 از ترکیب کلیدهای Alt+F4 می‌توان استفاده کرد. زمانی‌که از این ترکیب استفاده می‌کنید، برنامه به مدت 10 ثانیه در وضعیت suspend قرار گرفته و بعد از سپری شدن زمان مربوطه بسته خواهد شد. البته، برنامه‌های مترو نیازی به بسته شدن ندارند. یک برنامه مترو زمانی‌که لازم است، بارگذاری می‌شود و زمانی‌که احتیاج نیست Suspend می‌شود. نمونه بارز این برنامه‌ها کاشی Desktop در صفحه شروع است. این کاشی زمانی بازگذاری می‌شود که وجود آن لازم است.
تا این مرحله موفق شده‌اید یک برنامه ویندوز استور را با حداقل کار ممکن ایجاد کنید‌. تبریک می‌گوییم!

پلاتزو بازدید : 29 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

برنامه‌نویسی ویندوز 8 - بخش اول

ساخت نخستین برنامه برای محیط مدرن ویندوز 8 (محیط مترو)
ماهنامه شبکه - ارديبهشت 1392 شماره 144

حمید رضا تائبی

اشاره:
ماهنامه شبکه - در این مقاله بر آن شدیم، تا نحوه ساخت برنامه‌های سبک ویندوز را به همراه تشریح ساختمان به‌کار رفته در آن‌ها به شما نشان دهیم. مفاهیمی که در این مقاله آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد، عبارتند از: توصیف کوتاهی از ویندوز 8 و بعضی قابلیت‌های ارائه شده در آن، نگاهی اجمالی به جدیدترین نسخه ارائه شده از ابزار برنامه‌نویسی Visual Studio 2012 و در‌نهایت، ساخت برنامه‌های محیط مترو بر مبنای الگوی Blank App(XAML) و نحوه وارد‌کردن کنترل‌ها روی صفحه و پیکربندی آن‌ها.


زمانی که مایکروسافت اعلام کرد، ظهور ویندوز 8 بزرگترین تحولی است که بعد از عرضه ویندوز 95 اتفاق افتاده است، بسیاری بر این باور بودند دنیای سیستم‌عامل‌ها شاهد یک جهش دیگر در زمینه سیستم‌عامل‌ها خواهد بود. اما در هنگام عرضه پیش نمایش و نسخه‌نهایی ویندوز 8 و به موازات آن ویندوز‌فون 8 همگان دریافتند، اظهار‌نظر مایکروسافت فراتر از آن چیزی بوده که تصور می‌شد. ویندوز 8 نه تنها سبک‌کاربری و استفاده از سیستم‌عامل ویندوز را تغییر داد، سبک طراحی و توزیع برنامه‌های کاربردی را نیز دگرگون ساخته است. به‌گونه‌ای که سبک جدیدی از برنامه‌ها و برنامه‌نویسی را که به‌نام سبک ویندوز 8، سبک مترو و نیز سبک مدرن هم معروف است، به دنیای نرم‌افزار معرفی کرد. شرکت مایکروسافت، سعی در متقاعد‌کردن برنامه‌نویسان و طراحان برای پیاده‌سازی برنامه‌های خود بر‌مبنای این سبک دارد. برنامه‌هایی که قابلیت اجرا روی ویندوز 8 و با کمی تغییر قابلیت اجرا روی ویندوز‌فون 8 را خواهند داشت. طراحی برنامه‌های محیط مترو، الگوهای خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال، این برنامه‌ها فقط در محیط ویندوز 8 قابل ساخته شدن هستند و نمی‌توان آن‌ها را در ویندوزهایی مانند ویندوز 7 پیاده‌سازی کرد. همچنین، نمای بصری این برنامه‌ها نیز متفاوت از برنامه‌های دسکتاپی است که تابه‌حال با آن‌ها کار کرده و آن‌ها را طراحی کرده‌اید. بر‌ همین اساس، در این مقاله بر آن شدیم، تا نحوه ساخت برنامه‌های سبک ویندوز را به همراه تشریح ساختمان به‌کار رفته در آن‌ها به شما نشان دهیم. مفاهیمی که در این مقاله آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد، عبارتند از: توصیف کوتاهی از ویندوز 8 و بعضی قابلیت‌های ارائه شده در آن، نگاهی اجمالی به جدیدترین نسخه ارائه شده از ابزار برنامه‌نویسی Visual Studio 2012 و در‌نهایت، ساخت برنامه‌های محیط مترو بر مبنای الگوی Blank App(XAML)  و نحوه وارد‌کردن کنترل‌ها روی صفحه و پیکربندی آن‌ها.

ویندوز 8
جدیدترین نگارش سیستم‌عامل مایکروسافت در‌حوزه سیستم‌عامل‌های دسکتاپ ویندوز 8 و در حوزه سرور ویندوز سرور2012 هستند. در زمان عرضه ویندوز 8 مایکروسافت اعلام کرد، پایدارترین و امن‌ترین ویندوز در‌اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اما به فاصله کوتاهی از این صحبت شرکت فرانسوی Vupen که در زمینه کشف و فروش رخنه‌های امنیتی فعالیت دارد، اعلام کرد که حفره‌هایی را در ویندوز 8 و مرورگر اینترنت اکسپلورر پیدا کرده است که از مکانیسم‌های امنیتی نظیر ASLR/DEP که از روش‌‌های مؤثر در جلوگیری از حملاتی مانند سرزیر بافر هستند، عبور کرده است. اما صرف‌نظر از مباحث حاشیه‌ای پیرامون ویندوز 8 تصمیم به عرضه ویندوز 8 به این نکته اشاره دارد که مایکروسافت تغییرات بنیادی را در نحوه ساخت و عرضه نرم‌افزارهای مبتنی‌بر این سیستم‌عامل برداشته است. از نقطه نظر کاربری‌، سبک سنتی جای خود را به سبک مدرن داده است. دکمه شروع یا بهتر بگوییم منوی شروع که در گوشه پایین سمت چپ ویندوز قرار داشت، اکنون بزرگتر شده و به‌نام صفحه شروع تغییر نام داده است. برنامه‌ها از تمامی فضای صفحه نمایش برای ارائه اطلاعات به کاربران استفاده می‌کنند. مواردی که به آن‌ها اشاره شد، تنها بخش کوچکی از هزاران تغییر اتفاق افتاده در ویندوز 8 است. زمانی‌که ویندوز 8 را روی کامپیوتر دسکتاپ نصب کرده و با حساب‌کاربری مایکروسافت یا به‌صورت محلی به آن وارد می‌شوید، نخستین صفحه‌ای که در مقابل شما قرار گرفته و شامل یک سری آیکون‌های بزرگ که به آن‌ها کاشی (Tile) گویند قرار می‌گیرد، صفحه شروع نام دارد. کاشی‌هایی که روی صفحه شروع قرار دارند، می‌توانند معرف برنامه‌های سبک مترو یا برنامه‌های سنتی باشند. شاخص‌ترین نمونه از برنامه‌های قرار گرفته روی این صفحه که بر‌مبنای ویندوز 8 طراحی گشته‌، مرورگر اینترنت اکسپلورر است. زمانی‌که روی آن کلیک کنید، برنامه در حالت تمام صفحه که از ویژگی شاخص برنامه‌های سبک مترو است باز می‌شود. نخستین نکته‌ای که در برنامه‌های سبک مترو ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کند نبود دکمه Close یا بستن است دکمه‌ای که به‌طور سنتی در برنامه‌ها قرار داشت‌، اکنون حذف شده است. البته، نبود این دکمه هرچند در ظاهر کمی عجیب به‌نظر می‌رسد اما در باطن خود فلسفه ویژه‌ای دارد. به عبارت دیگر ساختار برنامه‌های ویندوز 8 به‌گونه‌ای است که نیازی به بسته شدن ندارند. هر چند می‌توانید از ترکیب کلیدهای Alt+F4 برای بستن آن‌ها استفاده کنید.

صفحه شروع
شکل 1 صفحه شروع ویندوز 8 را نشان می‌دهد. هر‌چند ظاهر این صفحه ممکن است ساده به‌نظر آید، اما در برگیرنده تمامی امکاناتی است که به آن‌ها نیاز دارید، این امکانات اغلب به‌صورت غیرمستقیم در دسترس قرار دارند. کاشی‌هایی که در شکل 1می‌بینید، به‌صورت پیش فرض در زمان نصب ویندوز روی صفحه قرار می‌گیرند. زمانی‌که نخستین برنامه سبک ویندوز 8 خود را ساختید، کاشی مربوط به برنامه شما نیز در این صفحه قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از قابلیت‌های کلیدی ویندوز 8 اشاره می‌کنیم.

شکل 1

Charms: چارم‌ها از قابلیت‌های جدید معرفی شده توسط ویندوز 8 هستند(شکل2). چارم‌ها را می‌توان یک امکان دم‌دستی که در برگیرنده تنظیمات مختلف هستند، در‌نظر گرفت. روش چارم نه تنها در ویندوز بلکه در برنامه‌های سبک مترو نیز در دسترس هستند. کلیک راست ماوس چارم‌ها را به‌طور معمول، در بالا یا پایین صفحه نمایش ظاهر می‌سازد. محتوای قرار گرفته در چارم‌ها از یک‌سری فرامین اصلی تشکیل شده‌اند، که با استفاده از کنترل‌های قرار گرفته روی آن‌ها در‌اختیار کاربران قرار می‌گیرد. ویندوز 8 خود از یک چارم‌ها اصلی مشتمل بر 5 گزینه استفاده می‌کند. چارم ویندوز با فشار کلیدهای Windows+C به‌صورت عمودی در سمت راست صفحه نمایش نمایان می‌شود. با استفاده از گزینه‌های قرار گرفته در این charm به تنظیمات مختلف ویندوز دسترسی خواهید داشت.

شکل 2

گزینه‌هایی که در چارم اصلی ویندوز قرار دارند عبارت است از:
 Search: یکی از موارد ارتقا یافته در ویندوز 8 است که در مقایسه با ویندوز 7 پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. به‌طوری‌ که اکنون فراتر از یک جست‌وجوگر ساده ایفای نقش می‌کند. شاید گزینه Search در ویندوز 8 را به معنای واقعی خود بتوان یک جست‌وجوگر قلمداد کرد. به‌دلیل این‌که توانایی پیدا کردن هر آن چیزی را که نیاز دارید با ارائه امکانات ویژه در‌اختیارتان قرار می‌دهد.
 Share: وظیفه به اشتراک‌گذاری فایل‌ها را بر‌عهده دارد.
Devices: در زمان اتصال دستگاه‌های جانبی به کامپیوتر کاربرد دارد.
Setting: گزینه‌هایی در‌خصوص دسترسی به تنظیمات و پیکربندی‌های ویندوز، کنترل صدا‌، شبکه‌، خاموش و روشن‌کردن کامپیوتر و تنظیم روشنایی را در‌اختیارتان قرار می‌دهد. شاید از موارد عجیبی که در ویندوز 8 بتوان به آن اشاره کرد قرار گرفتن دکمه Power در این قسمت است که برای کاربران تازه‌وارد به دنیای کامپیوتر و ویندوز 8 پیدا کردن آن کمی سخت است. اما به‌نظر می‌رسد Settings مکان درستی برای دکمه Power باشد، به‌دلیل این‌که صفحه شروع فقط شامل برنامه‌های کاربردی است و نمی‌توان به یک‌باره دکمه‌ای را در کنار کاشی‌ها قرار داد. هر چند می‌توانید میانبرهایی را برای دکمه‌های راه‌اندازی دوباره و خاموش کردن کامپیوتر در صفحه شروع ایجاد کنید.
چارم‌ در برنامه‌نویسی با کنترل App Bar در فایل‌های XAML تعریف می‌شوند.
 Tile:  کاشی‌ها نماینده برنامه‌های کابردی نصب شده روی ویندوز8 هستند. (شکل3) کاشی‌ها وظیفه اجرای برنامه‌های کاربردی را به‌همراه قابلیت نمایش اطلاعات آنلاین دارند. کاشی‌های Weather/News نمونه‌ای از این موارد است. زمانی‌که روی یک کاشی کلیک می‌کنید، بسته به نوع طراحی برنامه کاربردی به یکی از دو حالت زیر اجرا می‌شود. در صورتی‌که برنامه به سبک مترو نوشته شده باشد، به‌طور مستقیم اجرا می‌شود. در این حالت از تمام موجودیت صفحه نمایش برای ارائه اطلاعات به کاربر استفاده می‌شود.

شکل 3

حالت دوم برنامه کاربردی سبک مترو نداشته باشد و به سبک سنتی ساخته شده است. در چنین شرایطی محیط Desktop بارگذاری شده و برنامه درون آن اجرا می‌شود. ویژوال استودیو نمونه‌ای از این موارد است که در محیط دسکتاپ اجرا می‌شود.
 Page :Page یکی از مفاهیم جدید در ویندوز 8 است. برنامه‌های سبک مترو بسته به نوع کاربری می‌توانند از صفحات مختلفی تشکیل شده‌اند. یک برنامه می‌تواند از یک یا چند صفحه تشکیل شده باشد. برنامه‌هایی که از صفحات مختلف تشکیل شده‌اند، این امکان را به کاربران می‌دهند که در میان گروه‌ها و صفحات مختلف برنامه حرکت کرده و جزئیات مرتبط با هر عنصر و گروه را مشاهده کنند. یک برنامه می‌تواند بر مبنای یک الگوی ساده که از یک صفحه تشکیل شده ساخته شده یا در برگیرنده صفحات مختلفی که اجزای یک برنامه را تشکیل می‌دهند، طراحی شده باشد که این طراحی بر مبنای الگوهای Grid یا Split خواهد بود.

تغییرات موازی با ویندوز 8
1- نخستین نکته مثبت درباره ویندوز 8 توانایی اجرای برنامه‌های این سیستم‌عامل با کمی تغییر روی سیستم‌عامل ویندوز‌‌ فون 8 است. موضوعی که در گذشته به‌راحتی امکان‌پذیر نبود. اما به‌دلیل وجود هسته مشترک بین دو سیستم‌عامل اکنون شاهد طیف گسترده‌تری از برنامه‌ها برای سیستم‌عامل ویندوز‌ فون 8 خواهیم بود. البته، خود فروشگاه ویندوز‌ فون 8 برنامه‌های گسترده‌ای برای این سیستم‌عامل دارد، اما وجود هسته مشترک یک امتیاز مثبت برای ویندوز‌  فون 8  در مقایسه با رقبای سنتی خود یعنی iOS/Android به شمار می‌رود.  حال باید دید در میدان رقابت سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت تا چه حد مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت. سیستم‌عاملی که اکنون از پردازشگرهای چند هسته‌ای پشتیبانی کرده و امکانات بیشتری را در‌اختیار کاربران برای سفارشی‌سازی آن ارائه می‌دهد.
2- از نقطه نظر برنامه‌نویسی اکنون شاهد ساخت برنامه‌هایی به دو سبک هستیم؛ نخست برنامه‌های کلاسیک یا همان برنامه‌هایی که در سیستم‌عامل‌های رایج مانند ویندوز 7 آن‌ها را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی پیاده‌سازی می‌کنیم و دسته دوم برنامه‌های نوشته شده به سبک مترو که ویژه ویندوز 8 هستند. همچنین، برنامه‌ها می‌توانند در هر دو حالت طراحی شده باشند. بارزترین نمونه این برنامه‌ها مرورگر اینترنت اکسپلورر است، که نسخه مترو آن در صفحه شروع اجرا می‌شود و نسخه دسکتاپ در محیط دستکاپ استفاده می‌شود. البته، نسخه دسکتاپ از تنظیمات بیشتری بهره می‌برد.
3- برنامه‌نویسی دستگاه‌های لمسی یکی دیگر از سبک‌هایی است که اکنون پررنگ‌تر از گذشته دنبال خواهد شد و به‌دلیل معماری خاص این‌گونه دستگاه‌ها پیاده‌سازی برنامه‌های مبتنی ‌بر آن‌ها متفاوت خواهد بود.

Visual Studio 2012
ویژوال استودیو ابزاری قدرتمندی است که طی سال‌های متمادی، توسط مایکروسافت در‌اختیار برنامه‌نویسان قرار داده شده است. با استفاده از IDE قدرتمند این محصول امکان طراحی انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های وب که توانایی اجرا روی پلتفرم‌های مختلف را دارند، در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. امکانات گسترده، ابزارهای پیشرفته دیباگ، آنالیز و اشکال‌زدایی برنامه‌ها، طراحی انواع مختلف الگوها، قابلیت ساخت و طراحی برنامه‌های مترو بر‌مبنای الگوها و زبان‌های مختلف که منابع ویژه‌ای را در‌اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهند، طراحی بصری برنامه‌های مترو با استفاده از XAML، سازگار بودن پروژه‌های ساخته شده در نسخه‌های مختلف نرم‌افزار با یکدیگر (حداقل هماهنگ بودن Visual studio 2012 با Visual Studio 2010 SP1) تنوع زبان‌های برنامه‌نویسی قرار گرفته درون این محصول برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ، وب، سرویس‌ها به‌همراه هزاران نکته دیگر از دلایل موفق بودن این محصول به‌شمار می‌رود.
 ویژوال استودیو 2012 جدیدترین نسخه ارائه شده این محصول با حفظ یکپارچگی پروژه‌های ساخته شده در visual studio 2010 +SP1 با نسخه جدید به‌گونه‌ای که پروژه‌های که در این دو محیط باز می‌شوند، قابلیت رفت‌و برگشت در هر دو محیط را امکان‌پذیر می‌سازد، از پیشرفت‌های به‌کار رفته در طراحی نسخه جدید به‌شمار می‌رود. (البته، در این بین استثنا‌هایی نیز وجود دارد) به‌عبارت دیگر نسخه جدید تغییری در ساختار و فایل‌های اصلی یک پروژه ایجاد نمی‌کند، در نتیجه می‌توانید یک پروژه را در هر دو محیط مورد استفاده قرار دهید. پیاده‌سازی قابلیت مترو در نسخه جدید ویژوال استودیو پشتیبانی از ساخت برنامه‌های فروشگاه ویندوز، ویندوز‌فون 8 و قابلیت مفید و جدید اضافه شده به ویژوال استودیو به‌نام Simulator  اشاره کرد که امکان شبیه‌سازی ویندوز 8 را برای برنامه‌های ساخته شده بر‌مبنای همین سیستم‌عامل در اختیار طراحان قرار می‌دهد، درمورد نصب و استفاده از این محصول به چند نکته دیگر نیز باید اشاره کرد:
1- در صورت نصب Visual Studio 2012 روی ویندوز 8 توانایی استفاده از Window RT را که شامل کتابخانه و توابع لازم برای این سیستم‌عامل است، در‌اختیار خواهید داشت.
2- برنامه‌نویسی Windows Store فروشگاه ویندوز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که با استفاده از آن برنامه‌نویسان امکان نوشتن برنامه‌هایی را خواهند داشت که برای فروش در‌اختیار دیگر کاربران قرار می‌گیرد. البته، ساخت و توزیع برنامه‌ها برای فروش از چند اصل پیروی می‌کند. به‌عنوان مثال، برنامه‌هایی امکان قرار‌گیری روی فروشگاه را خواهند داشت که دارای هماهنگی کامل با ویندوز 8 باشند.
این امر به‌دلیل سازگار‌پذیرتر کردن برنامه‌های نوشته شده برای ویندوز 8 توسط مایکروسافت اتخاذ شده است. همچنین فروشگاه مجازی ویندوز همانند یک فروشگاه واقعی عمل کرده و از قسمت‌های مختلف که هر کدام دارای زیرگروه‌های مشخصی هستند، تشکیل شده است. زمانی‌که کاربری برنامه‌ای را برای خرید انتخاب می‌کند، فروشگاه درصدی از مبلغ فروش را دریافت کرده و مابقی را در‌اختیار طراحان یا شرکت سازنده قرار می‌دهد.
3- ویندوز فون 8 یکی دیگر از گزینه‌هایی است، که فقط روی سیستم‌عامل ویندوز 8 قابل نصب است. در صورتی‌که اقدام به نصب Windows phone SDK روی ویژوال استودیو که در محیط ویندوز 7 نصب شده است کنید با پیغام خطا روبه‌رو خواهید شد. پکیج برنامه‌نویسی ویندوز‌فون 8 با حجم تقریبی 1.68 گیگابایت از سایت شرکت مایکروسافت قابل دریافت است. این بسته شامل کتابخانه‌ها و فایل‌هایی است که برای برنامه‌نویسی ویندوز فون به آن‌ها نیاز دارید. همچنین، شبیه‌ساز ویندوز‌فون‌8 نیز به شما در امر آزمایش برنامه‌ها بدون نیاز به متصل کردن دستگاه همراه کمک می‌کند. البته، برای استفاده از شبیه‌ساز ویندوز‌فون 8 پردازشگر مرکزی کامپیوتر باید ویژگی‌هایی داشته باشد. در‌غیر این‌صورت، امکان استفاده از این شبیه‌ساز برایتان امکان‌پذیر نخواهد بود. اما همچنان توانایی ساخت برنامه‌های ویندوز‌فون را در‌اختیار خواهید داشت.
4- آپلود به‌طور مستقیم پروژه‌ها به فروشگاه ویندوز از دیگر امکانات ارائه شده توسط ویژوال استودیو است(شکل4).

شکل 4

زمانی‌که تصمیم به آپلود کردن برنامه خود به فروشگاه دارید، ویژوال استودیو امکان ارسال مستقیم پروژه به فروشگاه را از طریق منوی Project گزینه Store و در‌نهایت Associate Your App در اختیارتان قرار می‌دهد.
مراحل نصب ویژوال استودیو 2012 همانند گذشته به‌راحتی امکان‌پذیر بوده و روی ویندوز 8 و سیستم‌عامل‌های دیگر ویندوز قابل نصب است. کافی است فایل نصب را اجرا کرده مسیر و پارامترهایی که به آن‌ها نیاز دارید را تنظیم کرده و در نهایت روی دکمه Install کلیک کنید، تا عملیات نصب آغاز شود. شکل 5 گزینه‌های قابل نصب روی ویژوال استودیو را نشان می‌دهد.

شکل 5

بعد از نصب موفقیت‌آمیز ویژوال استودیو، زمانی‌که برای نخستین‌بار نرم‌افزار را اجرا می‌کند، همانند نسخه‌های پیشین پنجره پیکربندی ویژوال استودیو همانند شکل‌6 ظاهر می‌شود.

شکل 6

در این پنجره گزینه‌های مختلفی وجود دارد. به‌طور معمول، گزینه  General Development Settings یکی از انتخاب‌های اصلی بیشتر طراحان است. اما می‌توانید گزینه‌ای که بیشترین هماهنگی را با فعالیت کاری شما دارد را انتخاب کرده و روی دکمه Start Visual Studio کلیک کنید. در صورتی‌که ویژوال استودیو را از قبل نصب کرده‌اید در صفحه شروع ویندوز عبارت Visual Studio را تایپ کرده و روی آن کلیک کنید. (شکل 7)

شکل 7

زمانی‌که ویژوال استودیو را اجرا می‌کنید، صفحه اصلی همانند شکل 8  خواهد بود.  نخستین نکته در زمان شروع کار با ویژوال استودیو 2012 سیستم‌عاملی است که آن‌را انتخاب کرده‌اید. در صورتی‌که از سیستم‌عامل ویندوز 7 استفاده می‌کنید، توانایی ساخت برنامه‌های سبک ویندوز 8 را نخواهید داشت. در صورت نصب ویژوال استودیو روی ویندوز 7 گزینه‌های Windows Store و Windows Phone که در شکل9 مشخص شده‌اند، در ویندوز 7 نصب نخواهند شد. این گزینه‌ها مخصوص سیستم‌عامل ویندوز 8 هستند.

شکل 8

شکل 9

پلاتزو بازدید : 38 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

بررسي توزيع لينوکس فدورا 18 (بخش پاياني)

نصب فقط با دو کليک
ماهنامه شبکه - فروردين 1392 شماره 143

علي يوسفي سبزوار

اشاره:
ماهنامه شبکه - ماهنامه شبکه - شاید زمانی که باز‌نویسی آناکوندا به عنوان برنامه نصب‌کننده فدورا پیشنهاد شد، کمتر کسی فکر این تغییرات رادیکال و چالش‌برانگیز را در فدورای جدید می‌کرد.


بارگذاری فدورای نصب‌شده
پس از بوت دوباره سیستم، صفحه زیبای گراب ۲ مخصوص فدورا به نمایش درمی‌آید که بالاخره پس از چند نسخه سادگی زیاد سرانجام به زیبایی گراب‌ نسخه‌های پیشین بازگشته است. فدورا ۱۸ همانند گذشته تمامی انواع سیستم‌عامل‌های نصب شده را شناسایی می‌کند و برای شمارش معکوس نیز روش جدیدی اتخاذ کرده است که نسبت به شمارنده معکوس‌شمار خشک و خالی نسخه‌های پیشین جلوه بصری زیباتری دارد(شكل7).

شکل 7: گراب ۲ در فدورا که سرانجام در فدورا ۱۸ مجددا تم‌بندی شده و برای شمارش معکوس جهت ورود به سیستم‌عامل پیش‌فرض نیز ایده زیباتری را پیاده‌سازی کرده است.

اولین بارگذاری فدورای نصب‌شده تا صفحه خوش‌آمدگویی ۴۹ ثانیه زمان نیاز داشت. مرحله افزودن کاربر عادی سیستم همانند گذشته است و تغییری نکرده است. پس از آن بارگذاری تا صفحه لاگین GDM که آن هم به تبع گنوم 3.6 دگرگون شده ۱۳ ثانیه زمان می‌خواهد.
اولین بارگذاری کامل دسکتاپ هم ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد که به لطف دسکتاپ خالی از آیکون گنوم‌شل میسر شده است(شكل8).

شکل 8: Overview در فدورا ۱۸:Windows و Applications حذف شده‌ است و به جای آن در حالت عادی پنجره‌های باز میزکار نمایش داده می‌شوند. در عوض برای دسترسی به برنامه‌ها می‌توان از آیکون آن که روی Dash قرار گرفته است، استفاده کرد.

پس از بارگذاری میزکار، متوجه شدم که اسکرین‌شات در آناکوندای جدید نه تنها کار می‌کند، بلکه بهتر از نسخه‌های قبلی نیز شده و مشکلات آن برطرف شده است. ۲ ایراد اسکرین‌شات‌ها در آناکوندای نسخه‌‌های پیشین‌، یکی وجود نشانگر ماوس در تصاویر گرفته شده و دیگری تهیه تصویری از کل صفحه موجود (و نه تنها پنجره جاری)، در آناکوندای نسخه ۱۸.۳۷.۱۱ رفع شده‌اند. دیگر تغییر ظاهری را می‌توان افزوده شدن دکمه Power Off به منوی گنوم عنوان کرد که خواست بسیاری از کاربران گنوم بوده است.
قفل کردن میزکار در گنوم 3.6 نیز به شیوه جالبی در‌آمده است. یک تصویر روی تمام صفحه نمایش داده می‌شود و برای آن‌لاک کردن باید تصویر را در جهت پیکان‌های نمایش داده شده درگ کرد تا کادر ورود پسورد نمایش داده شود. اگر از گنوم 3.6 روی سیستمی استفاده می‌کنید که ماوس یا تاچ‌پد ندارد، می‌توان با فشردن کلید Enter نیز به کادر پسورد دسترسی پیدا کرد. (شكل 9)

شکل 9: گنوم 6.3 در حالت قفل‌شده

برنامه‌های فدورا  ۱۸
متاسفانه فدورا ۱۸ شاید برای نصب و یا برای دانلود سریع‌تر و هدر رفتن پهنای باند کمتر، تعداد برنامه‌های کمتری را به صورت پیش‌فرض نسبت به نسخه‌های پیشین نصب می‌کند. به عنوان مثال، ویرایشگر vim که بسیار قدرتمند و پرکاربرد است در فدورا ۱۸ نصب نمی‌شود و برای نصب آن باید از مخازن اینترنتی فدورا استفاده کرد (ویرایشگر vi به صورت پیش‌فرض نصب می‌شود).
گنوم 3.6 پس از آناکوندا بحث‌‌برانگیزترین ویژگی فدورا ۱۸ بود. در این نسخه، گنوم‌شل علاوه بر پیشرفت‌ها، نکات منفی زیادی نیز داشت. تغییر نکردن طرح (زبان) صفحه‌کلید به کمک کلید‌های ترکیبی معمول Alt+Shift یا حتی دیگر کلید‌های ترکیبی که در نسخه‌های پیشین گنوم وجود داشت، شاید بزرگ‌ترین نکته منفی گنوم شل 3.6 باشد. در گنوم 3.4 امکان این‌که روی هر پنجره یک طرح صفحه‌کلید فعال باشد، وجود داشت که از این حیث بسیار کامل بود و امکان کنترل کامل روی تغییرات طرح صفحه کلید وجود داشت؛ در حالی‌که امکان تغییر زبان در نسخه 3.6 فقط به کمک ابزار gnome-tweak فراهم می‌شود. همچنین کلیدهای ترکیبی فقط در حالی‌که طرح صفحه‌کلید زبان انگلیسی باشد، کار می‌کنند. به عنوان مثال، اگر در حال تایپ یک متن فارسی در واژه‌پرداز باشید، همواره باید برای ذخیره تغییرات به کمک Ctrl + S زبان را فارسی به انگلیسی تغییر داده و سپس برای تایپ مجدد انگلیسی را به فارسی برگردانید.
از دیگر تغییرات فدورا در زمینه برنامه‌های کاربردی و میزکار می‌توان به قرار گرفتن MATE و Cinnamon در میزکارهای قابل انتخاب برای نصب در دي‌وي‌دي نصبی نام برد. MATE شاخه جدا شده‌ای از گنوم سری ۲ است که دیگر توسعه داده نمی‌شود و برای کسانی است که همچنان مایل به استفاده از گنوم سنتی هستند. Cinnamon پوسته‌ای است که توسعه‌دهندگان لینوکس مینت بر روی گنوم ۳ توزیع‌شان کشیده‌اند تا کاربران آن شاهد تغییرات رادیکالی در ظاهر میزکار با مهاجرت از نسخه ۲ به ۳ نباشند. گنوم‌شل در گنوم۳ آن‌قدر کارهای رادیکالی انجام داد تا تعدادی از کاربران و توسعه‌دهندگان پیشنهاد استفاده از Cinnamon را به جای گنوم‌شل به عنوان پوسته پیش‌فرض گنوم در نسخه آتی فدورا پیشنهاد کنند.


فدورا و  اکتیو دایرکتوری
استفاده از توزیع‌های لینوکسی در دامین‌های ویندوزی تاکنون یک چالش بزرگ به حساب می‌آمد. اگرچه راه‌حل‌هایی به صورت جسته و گریخته برای این موضوع پیشنهاد می‌شد، مشکل اصلی ناسازگاری همچنان پابرجا بود. توسعه‌دهندگان فدورا در این نسخه روی این موضوع کار کرده و هم‌اکنون می‌توان از فدورا ۱۸ به عنوان یک کلاینت و عضوی از یک دامین ویندوزی بهره برد.
مورد دیگری که شاید بیشتر از موضوع بالا برای لینوکس آزاردهنده بود، توانایی‌نداشتن برای راه‌اندازی یک دامین به خوبی اکتیو دایرکتوری بود تا کلاینت‌های ویندوزی بتوانند دسترسی‌های خود را از سرور لینوکسی دریافت کنند. اگر چه برای هر موضوعی از وب‌سرور، میل سرور و... لینوکس همیشه راه‌حل‌های جایگزین و پیشنهادهای اغوا‌کننده‌ای داشت، اما در این موارد تنها راه‌حل استفاده از ویندوز سرور بود. سامبا نسخه ۴ که سال‌ها است در دست توسعه است‌ (بیش از ۸ سال!)، سرانجام منتشر شد و در مخازن فدورا ۱۸ قرار گرفت. بنابراین می‌توان از این نسخه فدورا به عنوان یک سرویس‌دهنده برای شبکه‌هایی که کلاینت‌های ویندوزی نیز دارند، بهره گرفت.
اگرچه فدورا به دلیل طول عمر کم هر نسخه (یک ماه پس از انتشار دو نسخه بعد) به ندرت در شبکه‌های عملیاتی استفاده می‌شود، اما به‌راحتی نمی‌توان از کنار این موضوع گذشت که همین ویژگی‌هایی که فدورا با سامبا۴ دارد، در نسخه آتی لینوکس انترپرایز ردهت استفاده خواهد شد؛ بنابراین اگر مایل هستید تا یک زیرساخت کاملا لینوکسی برای سرویس‌دهی به کلاینت‌های ویندوزی برپا کنید، فدورا ۱۸ و سامبا ۴ آن را نباید از دست دهید.

UEFI
«تنها سیستم‌هایی لوگوی ویندوز۸ کلاینت را دریافت خواهند کرد که از UEFI به جای بایوس سنتی استفاده می‌کنند.» این جمله در برهه‌ای به بزرگ‌ترین مشکل در راه استفاده از ویژگی بوت دوگانه ویندوز- لینوکس توسط کاربران تبدیل شد؛ زیرا امکان نصب توزیع‌های لینوکس در کنار ویندوز ۸ به سادگی سایر ویندوز‌ها و سایر سیستم‌ها نبود. اما با تحت فشار قرار گرفتن همزمان مایکروسافت که به خودخواهی متهم شد و نیز تلاش توسعه‌دهندگان توزیع‌های لینوکسی برای پیداکردن راه چاره، سرانجام شرکت‌هایی مانند ردهت و کانونیکال تصمیم گرفتند تا در ازای پرداخت مبلغی به مایکروسافت امکان بارگذاری توزیع‌های ردهت، فدورا و اوبونتو را در کنار ویندوز۸ به مشتریان و کاربران خود بدهند. در هر صورت، اگر سیستمی در اختیار دارید که از UEFI استفاده می‌کند، باید بدانید که فعلا قادر هستید تا فقط فدورا ۱۸ را در کنار ویندوز ۸ آن نصب کنید.

دیگر ویژگی‌ها
فدورا ۱۸ در سایر زمینه‌ها نیز تغییرات مهم و اساسی نسبت به نسخه‌های پیشین خود دارد. فایل‌های موقت tmp در tmp/ در یک فایل سیستم مخصوص و جداگانه به نام tmpfs قرار می‌گیرد و دستگاه‌های جداشدنی نظیر فلش‌های USB، هاردهای اکسترنال و دیسک‌های نوری دیگر در media/ مانت نمی‌شوند. پوشه var/run/ که شامل سرویس‌ها و برنامه‌های در حال اجرا بود به / منتقل شده؛ بنابراین از این به بعد باید آن‌ها را در run/ جست و برای دسترسی به محتویات تجهیزات جداشدنی به run/media/ رفت. Bin/ و sbin/ و lib/ به درون پوشه usr/ رفته‌اند و با usr/bin/ و usr/sbin/ و usr/lib/ ادغام شده‌اند.
برای نخستین‌بار  Wayland نسخه ۱.۰ را در فدورا ۱۸ می‌بینیم (اگرچه محیط گرافیکی توسط X Server 1.13 اجرا می‌شود)‌. اگر ۲ کارت شبکه یا بیشتر روی سیستم دارید، (مانند یک کارت شبکه کابلی و یک کارت شبکه بی‌سیم) می‌توان به کمک ویژگی هات‌اسپات نتورک‌منیجر یکی از Connectionها را برای دیگران به اشتراک گذاشت که کاربران برای استفاده از آن باید از رمز عبوری که نتورک‌منیجر می‌دهد، استفاده کنند.

به‌روزرسانی
تنها سه روز از انتشار فدورا ۱۸ گذشته بود که ۴۹۴ مگابایت به روزرسانی برای Spherical Cow آمد. این میزان به‌روزرسانی نشان از بهای بیشتر توسعه‌دهندگان و کارمندان ردهت به فدورا است؛ علاوه بر آن شاید به نوعی آماده‌سازی کاربران برای رفتن به سمت یک توزیع غلتان (Rolling Release) باشد. به تازگی صحبت‌هایی در مورد تبدیل فدورا از یک توزیع با دوره انتشار شش‌ماهه به یک توزیع غلتان به گوش رسیده است و با توجه به آپدیت‌های کاملا به‌روز و پایدار فدورا و حتی بسته‌های پایدار موجود در نسخه rawhide این حرف‌ها بیش از پیش رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته‌اند.

جمع‌بندی
ثابت شده است که کاربران سیستم‌هاي کامپیوتری (از مدیران سیستم گرفته تا کاربران عادی) با تغییرات مخالف هستند، چه رسد که این تغییرات رادیکالی هم باشند. این نتیجه را می‌توان به راحتی از تمایل نداشتن کاربران به ویندوز۷ و اصرار بر استفاده از ویندوز XP و استقبال نکردن از رابط مترو ویندوز۸ استنباط کرد.
اگرچه فدورا از میزکار گنوم۳ با پوسته گنوم‌شل استفاده می‌کند که کاملا برای استفاده در تجهیزات لمسی بهینه شده و این تغییرات قرار است در نسخه آتی لینوکس انترپرایز ردهت نیز اعمال شود، اما برای بسیاری این رابط لمسی خوشایند نیست. باید منتظر ماند و دید آیا فدورا پیروز خواهد شد و سیل انتقادها از گنوم۳ کمتر خواهد شد یا فدورا به استفاده از Cinnamon در نسخه بعدی به عنوان پوسته پیش‌فرض گنوم۳ تن درخواهد داد.
هرچه هست رابط مترو ویندوز ۸ تائید خوبی برای فدورا جهت ادامه مسیر  به سمت میزکارهای لمسی بود.

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما تاچه حد ازخدمات فروشگاه های اینترنتی راضی هستید؟
    آیا دوست دارید در پروژه های وبلاگ شرکت کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 173
  • بازدید ماه : 160
  • بازدید سال : 1,084
  • بازدید کلی : 17,335