loading...
بلاش
پلاتزو بازدید : 23 پنجشنبه 16 خرداد 1392 نظرات (0)
مصاحبه با ماريسا ماير، معاون سابق بخش جست‌وجوي گوگل
جست‌وجوهاي گوگلي
بايت - مورخ چهارشنبه 1392/03/08 شماره انتشار 18416

حضور خانم‌ها در جهان فناوري بسيار کم‌تر از آقايان است و طبق آماري که وجود دارد در حرفه‌هايي که به رايانه يا رياضيات مربوط مي‌شود، تنها يک چهارم از شاغلان را زنان تشکيل مي‌دهند. البته اين رقم به شکل قابل توجهي در حال افزايش است و خانم‌هاي موفق و تاثيرگذار در جهان وب و فناوري‌هاي ديجيتالي هم با قدرت حاضر شده و در بسياري از شرکت‌ها و سازمان‌هاي شناخته شده‌اي که در جهان وجود دارند، به عنوان اعضاي کليدي به فعاليت مشغول هستند.

در شرکت‌هايي چون موزيلا، سوني اريکسون، ياهو و گوگل بسياري از مسئوليت‌هاي اصلي بر عهده خانم‌ها است. به طور مثال مديرعامل فعلي شرکت ياهو کسي است که تا چند وقت پيش در شرکت گوگل سمت معاونت بخش محصولات جست‌وجو را برعهده داشت.

خانم ماريسا ماير (Marissa Mayer) بيش از 10 سال در گوگل کار کرد و پس از آن هم به ياهو پيوست و در حال حاضر در جهان وب فرد بسيار شناخته شده‌اي است.

راه‌اندازي محصولات و سرويس‌هاي بسيار محبوب و پرطرفدار گوگل، چون شبکه اجتماعي اورکات، جي‌ميل و iGoogle براساس تلاش‌هاي بسياري بوده است که ماريسا ماير انجام داده است. خانم ماير که متولد 30 مي سال 1975 ميلادي است در ابتدا در دانشگاه استانفورد در رشته شيمي به تحصيل پرداخت اما پـس از مدتي از اين رشته انصراف داده و در رشته زيست شناسـي به ادامه تحصيل مشغول شد اما باز هم ايـن رشتـه مورد علاقه او نبود و در نهايت در رشته مهندسي رايانه و سيستم‌هاي سمبليک تحصيل کرد و مدرک خـود را در اين رشته گرفت. ماير از ميان رشته‌هـايي که مرتبط با رايانه هستند بيش از هر چيز به شاخه هوش مصنوعي علاقه داشت و تحصيلات تکميـلي‌اش را در اين شاخه ادامه داد و بعد از آن هم پروژه‌هاي زيادي را در اين رابطه سرپرستي کرد.

طرح اوليه پروژه‌هاي بزرگ گوگل مانند نقشه گوگل و گوگل ارث براساس پيشنهادات او شکل گرفت. بسياري از افراد اعتقاد دارند که بعد از «لري پيج» و «سرگئي برين» او بيشتر از ديگر افراد در کارش به صورت حرفه‌اي عمل مي‌کند و در کاري که انجام مي‌دهد، به طور کامل تخصص دارد.

سايت latimesblogs.latimes.com مصاحبه‌اي را با او در زمينه فعاليت‌هايش در گوگل انجام داده است که در ادامه آن را مي‌خوانيم.

 

تفاوت اصلي گوگل با ديگر شرکت‌ها چيست؟ به نظر شما چه عاملي باعث شده است که گوگل در طول 10 سال گذشته فاصله بسيار زيادي با ديگر شرکت‌هايي که در اين زمينه کار مي‌کنند، پيدا کند؟

من فکر مي‌کنم که گوگل قبل از هر چيز فهميد که مردم به چه چيزي نياز دارند و سعي کرد که اين نياز را به بهترين شکل ممکن برآورده سازد. يکي از نيازهاي اصلي تمام افراد اين است که نادانسته‌هاي خود را به آساني جست‌وجو کنند و اگـر به دنبال موضوع خاصي هستند، بدون دردسر در مورد آن اطلاعات به دست آورند. در حال حاضر بيشتر مردم جهان که با اينترنت سر و کار دارند به محض اين که در مورد موضوعي اطلاعات مي‌خواهند آن را در گوگل جست‌و‌جو مي‌کنند و اين تفاوت گوگل با ديگران است.

 

نقش گوگل در پيشرفت زندگي شما چه بوده است؟

براي من تا زماني که در گوگل بودم اين شرکت اصلي‌ترين رکن زندگي‌ام را تشکيل داده بود. من تمام دوستانم را در محيط کاري‌ام به دست آوردم و افتخار مي‌کنم که از ابتدا با گوگل همراه بوده‌ام. تمام وقت و انرژي من صرف گوگل شده است و هدف من در زندگي موفقيت در جهان فناوري در تمام زمينه‌ها است.

 

به نظر شما در ميان تمام پروژه‌هايي که گوگل تا کنون آن‌ها را اجرايي کرده، در طي 10 سال گذشته مهم‌ترين دستاورد گوگل چه بوده است؟

به طور قطع موتـور جست‌وجوي گوگل هنوز هم مهم‌ترين دستاورد ايـن شرکت است. رقباي اين موتور جست‌وجو فاصلـه بسيار زيادي از آن دارند و اين فاصله با گذشت زمـان بيشتر هم مي‌شود. علاوه بر آن گوگل راه جديدي را در زمينه تبليغات براي همه باز کرده و با ديگر نوآوري‌هايي که تا کنون داشته است، جهان وب را براي کاربران دگرگون کرده است.

 

به نظر شما گوگل براي 10 سال آينده خود چه برنامه‌اي دارد؟

من فکر مي‌کنم که بيش از هر مسئله‌اي شرکت گوگل روي ادامه نوآوري‌هاي خود تمرکز خواهد کرد. گوگل فکرها و ايده‌هاي جالبي در مورد جست‌وجو و روش‌هاي آن دارد. فکر مي‌کنم که هنوز هم اين راه کامل نشده است و در حال حاضر هنوز جست‌وجوها به صورت 100 درصد درست نيستند. گوگل راه‌هاي جديدي را براي هر گونه جست‌وجويي از کتاب‌ها، ويدئوها و نقشه‌ها گرفته تا مسائل ساده پياده خواهد کرد. علاوه بر اين موارد گوگل قصد دارد طرح‌هايي را براي انتقال کسب و کار سالم به صورت آنلاين به اجرا درآورد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما تاچه حد ازخدمات فروشگاه های اینترنتی راضی هستید؟
    آیا دوست دارید در پروژه های وبلاگ شرکت کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 342
  • بازدید سال : 1,266
  • بازدید کلی : 17,517