loading...
بلاش
پلاتزو بازدید : 28 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

بررسي اختصاصي روتر قابل حمل D-Link DIR-506L

روتر جيبي با كلاود اضافه!
ماهنامه شبکه - خرداد 1392 شماره 145

ميثاق محمدي‌زاده

اشاره:
ماهنامه شبکه - روترهاي بي‌سيم قابل حمل يا به‌اصطلاح Pocket Router قدمت زيادي در‌حوزه تجهيزات شبكه خانگي ندارند و يكي دو سالي مي‌شود كه شركت‌هاي سازنده سخت‌افزار به فكر طراحي و عرضه روترهاي بي‌سيمي افتاده‌اند كه قابليت حمل آسان داشته باشند تا به کمک آن‌ها بتوان سریع و ساده يك شبكه بي‌سيم را راه‌اندازي كرد و اطلاعات را به اشتراك گذاشت.


روترهاي بي‌سيم قابل حمل يا به‌اصطلاح Pocket Router قدمت زيادي در‌حوزه تجهيزات شبكه خانگي ندارند و يكي دو سالي مي‌شود كه شركت‌هاي سازنده سخت‌افزار به فكر طراحي و عرضه روترهاي بي‌سيمي افتاده‌اند كه قابليت حمل آسان داشته باشند تا به کمک آن‌ها بتوان سریع و ساده يك شبكه بي‌سيم را راه‌اندازي كرد و اطلاعات را به اشتراك گذاشت. شركت دي‌لينك ايده روترهاي بي‌سيم قابل حمل را با ايده اشتراك‌گذاري اطلاعات با فناوري كلاود تركيب كرده و محصولي با نام Pocket Cloud Router در سال 2012 روانه بازار كرده است كه از ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي مانند اشتراك‌گذاري سریع اطلاعات سريع در يك شبكه خانگي يا نياز نداشتن به آداپتور برق سود مي‌برد.

معرفي و طراحي
مدل اين روتر بي‌سيم جيبي DIR-506L است اما شركت دي‌ لينك در تمام تبليغات و بسته‌بندي محصول از عبارت‌هاي Pocket Cloud Router يا DIR-506L SharePort Go استفاده می‌کند. زیرا مي‌خواهد به دو ويژگي اصلي اين محصول تأكيد كند: قابليت حمل آسان و اشتراك‌گذاري اطلاعات با كلاود. درباره ويژگي اول (همان كلمه GO در عبارت دوم) حق با شركت دي‌‌لينك است. روتري با اندازه 79.8× 22.3×102.9 ميلي‌متر و وزن 125 گرم و برخوردار از يك طراحي كاملاً ساده و کمینه‌گرا با كمترين درگاه و كليد قابليت حمل آساني دارد. اين روتر از يك باتري ليتنيومي 1700mAh مدل NP-120 بهره مي‌برد كه مي‌توان نزديك به چهار ساعت شارژ آن را تأمين كند. همچنين امكان شارژ اين روتر با كابل USB وجود دارد و نيازي به آداپتور برق نيست.
 DIR-506L محصولي سفيد رنگ و مستطيل شكل است كه البته، در لبه‌های کناری از طراحي شيارمانند بهره مي‌برد. درگاه‌ها نيز تماماً در قطر محصول هستند. در پنل رويي كليد WPS، كليد Reset و درگاه USB 2.0 و در پنل كناري سمت چپ درگاه شبكه اترنت و درگاه Mini USB براي اتصال كابل USB شارژ دستگاه به همراه كليد On/Off ديده مي‌شوند (شكل‌1).

شکل 1: درگاه‌هاي روتر جيبي D-Link DIR-506L

اين درگاه‌ها به زيبايي و دقت در اين محصول تعبيه شده‌اند كه هم امكان استفاده از آن‌ها ساده است و هم به طراحي كلي محصول خللي وارد نمي‌كنند. در پنل بالایی و اصلي اين روتر نيز سه چراغ Wi-Fi، Ethernet و USB ديده مي‌شوند. همچنين در عبارت Pocket Cloud Router چراغ Power تعبيه شده است كه در نوع خودش جذاب و جالب است (شكل 2).

شکل 2: چراغ‌هاي LED اين روتر بسيار زيبا و خيره‌كننده هستند

وقتي دستگاه كاملاً شارژ شود اين چراغ خاموش خواهد شد. براي گذاشتن باتري اين روتر بايد درب پشتي را برداريد كه كمي به سختي صورت مي‌گيرد و زياد خوش‌دست نيست (شكل 3). اين روتر مي‌تواند به‌صورت خوابيده يا ايستاده روي ميز يا سطوح تخت قرار بگيرد. براي حالت ايستاده مي‌توان از يك پايه متحرك شاسي‌مانند در بخش زيرين دستگاه استفاده كرد. از مشخصات ظاهري روتر DIR-506L كه بگذريم، بايد به ويژگي‌هاي شبكه‌ بي‌سيم اشاره كنيم. فركانس كاري دستگاه  2.4 گيگاهرتز و حداكثر سرعت آن نيز 150 مگابيت بر ثانيه روي پروتكل‌هاي 802.11g/n است. شبكه اترنت مورد پشتيباني دستگاه نيز صد مگابيتي است و يادتان باشد كه از كابل شبكه اترنت Cat5 در جعبه روتر خبري نيست و بايد خودتان تهيه كنيد.

شکل 3: باز كردن درب پشتي دستگاه براي جا زدن باتري كمي سخت است

قابليت‌ها و امكانات
شايد نخستین پرسشی كه با ديدن اين روتر مطرح  می‌شود، مودهاي كاري دستگاه است. يعني اين روتر چطور كار مي‌كند؟ در جواب بايد گفت روتر DIR-506L در چهار مود روتر بي‌سيم، اكسس‌پوينت، تقويت‌كننده بي‌سيم (Repeater) و هات‌استاپ واي‌فاي (Hotspot Wi-Fi) توانايي نصب و پيكربندي شدن دارد. اما بزرگ‌ترين قابليت اين دستگاه اشتراك‌گذاري اطلاعات روي كلاود با درگاه USB يا به‌اصطلاح SharePort است. كافي است يك حافظه فلش يا يك هاردديسك اكسترنال را به اين درگاه متصل كرده و بعد اطلاعات روي اين دستگاه‌هاي ذخيره‌سازي را به‌طور خودكار در شبكه به اشتراك گذاشته و از جمله با گوشي‌هاي موبايل مبتني‌بر سيستم‌عامل iOS و آندروئيد و نصب برنامك‌هاي مختص اين روتر به اين اطلاعات دسترسي داشت. شركت دي‌‌لينك براي راحتي كاربران اين گوشي‌ها اقدام به ساخت كد QR برنامك‌هاي مورد نظر كرده است. كافي است كاربران روي گوشي‌هاي موبايل‌شان برنامك  DIR-506L QRS را نصب و اجرا كنند و بعد كدهاي QR مربوط به سيستم‌عامل آندروئيد (نسخه دو به بالا) يا iOS (نسخه 4.3 به بالا) را بخوانند تا اين برنامك‌ها خوانده شده و نصب شوند تا توسط گوشی‌های موبایل به روتر بي‌سيم متصل شوند و از اطلاعات مالتي‌مديا به اشتراك گذاشته شده استفاده كنند (شكل‌4).

شکل 4: كاربران اين روتر با برنامك DIR-506L QRS مي‌توانند برنامك‌هاي لازم را روي گوشي نصب كنند

برنامك‌ App SharePort Mobile قابليت خواندن و اجراي فايل‌هايي با فرمت‌هاي mp4 ،mov ،mp3 ،wav ،jpeg ،bmp ،gif ،png ،doc ،docx ،pps، ppt ،pptx ،xls ،xlsx و pdf را دارد. قابليت SharePort امكان ذخيره‌سازي اطلاعات روي سرويس‌هاي كلاودي مانند Google Drive و اجراي فايل‌هاي مالتي‌مديا از راه دور با استفاده از اتصال به اينترنت را مي‌دهد. با استفاده از قابليت DLNA اين روتر نيز مي‌توان اطلاعات اشتراك‌گذاري شده را روي دستگاه‌هاي مالتي‌مديايي مانند تلويزيون يا پخش‌كننده‌هاي ديجيتال پخش كرد. به اين ترتيب، مي‌توان گفت با داشتن اين روتر همه‌چيز براي راه‌اندازي يك شبكه خانگي مالتي‌مديا مهيا است. ويژگي برجسته بعدي اين روتر پشتيباني از 500 گيگابايت حافظه جانبي روي درگاه SharePort است. البته، با داشتن 20 مگابايت حافظه رم داخلي روي اين دستگاه پردازش اين حجم از اطلاعات ساده‌تر و سريع‌تر خواهد شد. فقط فراموش نكنيد فرمت‌هاي سيستم‌فايلي قابل پشتيباني اين دستگاه همه ويندوزي و FAT32 و NTFS هستند و سيستم‌فايل لينوكس و مك پشتيباني نمي‌شوند.
از نظر امنيتي نيز ابزارها و مكانيزم‌هاي لازم براي محافظت از اطلاعات در شبكه بي‌سيم روي اين روتر پيش‌بيني شده‌اند. استفاده از دو نوع فايروال SPI و NAT، استفاده از كليد WPS، بهره‌گيري از مكانيزم رمزنگاري WPA/WPA2 و سيستم‌هاي فيلترينگ همگي به كمك كاربر مي‌آيند تا امنيت تأمين شود.

 

نصب و رابط كاربري
نصب و راه‌اندازي اين روتر جيبي ساده است و پيچيدگي خاصي ندارد. ابتدا با استفاده از يك كابل شبكه اترنت روتر را به كامپيوتر دسكتاپ يا نوت‌بوك متصل مي‌كنيم و منتظر مي‌مانيم تا شبكه شناخته شود. براي ورود به پنل مديريتي تحت وب اين روتر بايد از آدرس 192.168.0.1 استفاده كرد. مطمئنم كاربران هم مانند ما با ديدن اين پنل خوشحال و شگفت‌زده خواهند شد زیرا ابزارها و تنظيمات زيادي روي آن تدارك ديده شده است و مي‌توان كارهاي جذاب و جالبي كرد. در بخش Setup مي‌توانيد اينترنت، شبكه LAN، شبكه بي‌سيم، مديا سرور و تنظيمات مربوط به دستگاه ذخيره‌سازي و ارتباط با SharePort را پيكربندي كنيد (شكل 5).

شکل 5: پنل تحت وب اين دستگاه امكانات زيادي براي راه‌اندازي و پيكربندي بخش‌هاي مختلف شبكه دارد

در بخش Advanced اين پنل نيز امكان مديريت سرورهاي مجازي، تعريف آدرس‌هاي URL كه بايد فيلتر شوند، تعريف آدرس MAC مجازي يا بلوكه شده، SNMP، فيلتر ترافيك ورودي، خروجي و تنظيمات پيشرفته شبكه بي‌سيم و... قرار دارند (شكل 6). اين بخش بسيار ارزشمند و مملو از گزينه‌ها و تنظيماتي است كه مي‌توانند قابليت‌هاي نرم‌افزاري را به روتر بي‌سيم مورد نظر بيفزايند و مديران شبكه يا كاربران خانگي را از ابزارهاي جانبي ديگر بي‌نياز نمايند.

شکل 6: بخش Advanced پنل تحت وب روتر جيبي DIR-506L ابزارهاي پيشرفته‌ مديريت شبكه دارد

يك امكان ديگر اين روتر دسترسي به اطلاعات اشتراك‌گذاري شده با استفاده از كامپيوترهاي روميزي يا نوت بوك يا هر دستگاه ديگر متصل به اينترنت است. كافي است به شبكه بي‌سيم متصل باشيد و آدرس http://dlinkrouter.local:8181 را وارد يك مرورگر وب كنيد و بعد با نام كاربري admin و رمز عبور خالي وارد پنل SharePort Web Access شويد (شكل 7).

شکل 7: پنل دسترسي به اطلاعات مشترك شده در شبكه

همان‌طور كه مشخص است در اين بخش مي‌توانيد به فايل‌هاي اشتراك‌گذاري شده روي شبكه براساس فرمت فايل‌ها دسترسي پيدا كرده و آن‌ها را اجرا كنيد. روي اين پنل قابليت اجراي فايل‌ها حتي با فرمت برنامه آفیس مایکروسافت يا PDF هم وجود دارد. حتي مي‌توانيد با استفاده از اين پنل فايل‌هاي جديدي را روي دستگاه ذخيره‌سازي متصل به روتر آپلود و فايل‌هايي را به يك پوشه جديد منتقل يا پاك کنید. كاربران موبايل با استفاده از برنامك‌هاي سيستم‌عامل‌هاي موبايل مختلف مي‌توانند وارد اين پنل شوند.

ارزيابي و بررسي
نخستین آزمايش روي اين محصول را با قابليت SharePort شروع مي‌كنيم كه مهم‌ترين ويژگي اين روتر است. يك حافظه فلش 8 گيگابايت را به درگاه USB اين روتر وصل مي‌كنيم. روي اين حافظه فلش انواع فايل‌ها از فيلم و موسيقي گرفته تا فايل‌هاي ورد و PDF وجود دارد. 10 ثانيه طول مي‌كشد تا حافظه فلش شناسايي شده و تمامي اطلاعات در شبكه قابل دسترسي باشند. با استفاده از پنل تحت وب به‌راحتي مي‌توان به اين اطلاعات دسترسي داشت و آن‌ها را اجرا كرد. بنابراين، در اين بخش روتر DIR-506L بسيار خوب عمل مي‌كند. در آزمايش بعدي با استفاده از نرم‌افزار inSSIDer وضعيت سيگنال‌هاي روتر را بررسي كرديم. نتايج اين آزمايش در شكل 8 قابل مشاهده است. از آنجا که اين روتر روي فركانس 2.4 گيگاهرتز كار مي‌كند و داراي دو آنتن داخلي هم هست، انتظار مي‌رود كه در مسافت‌هاي نزديك بسيار خوب عمل كند و قدرت سيگنال‌هاي آن زياد باشد. نتايج به‌دست آمده نيز همين موضوع را تأييد مي‌كنند. قدرت سيگنال‌ها در فاصله‌اي ميان دو متر تا ده متر افت كمي دارد كه گاهي اوقات محسوس هم نيست. اصولاً اين روتر براي شبكه‌هاي بي‌سيم با مسافت نزديك طراحي شده و عملياتي است. كاربران اين روتر نبايد انتظار داشته باشند در مسافت‌هاي 30 و 40 متري با وجود ديوار و ديگر اشيای حایل محيطي به شبكه متصل باشند و سيگنال‌هاي كاملي دريافت كنند اما براي مسافت‌هاي ده تا 20 متري انتقال فایل‌های مالتي‌مديا با كيفيت خوبي انجام می‌شود. شكل 9 پايداري سيگنال‌هاي اين روتر را در سه فاصله مختلف نمايش مي‌دهد. همان‌طور كه از شكل‌ها مشخص است و پيش‌بيني ما هم اين بود افت و خيز در سيگنال‌ها مشاهده مي‌شود.

شکل 8: نتايج آزمايش سيگنال‌دهي روتر. در فواصل نزديك سيگنال‌ها پرقدرت‌ترند.

در آزمايش آخر، به سراغ سرعت انتقال اطلاعات روي اين روتر بي‌سيم رفتيم. براي اين منظور از نرم‌افزار Performance Test 7.0 كمك مي‌گيريم. فاصله يك نوت‌بوك با روتر نزديك به 7 متر است. شبكه در وضعيت كاملاً بدون استفاده و بار ترافيكي قرار دارد و سعي مي‌كنيم آزمايش سرعت بارها تكرار شود. نتيجه به اين صورت است كه ميانگين سرعت را بايد حدود 6 مگابايت بر ثانيه اعلام كنيم. در فاصله‌هاي نزديك اين سرعت به 7 متر هم نزديك مي‌شود اما اگر كمي دورتر از روتر آزمايش را تكرار كنيم افت سرعتي نزديك به دو مگابايتي خواهيم داشت. بنابراين، مي‌شود اين‌طور گفت كه روي اين روتر از سرعت متوسطي بهره مي‌بريم.

شکل 9: وضعيت پايداري سيگنال‌هاي روتر در سه فاصله مختلف.فواصل نزديك سيگنال‌ها پرقدرت‌ترند.


جمع‌بندی
تجهيزات تركيبي و چند منظوره  به‌آرامی به زندگي كاربران خانگي وارد مي‌شوند. براي نمونه، روترهاي جيبي كه هم مي‌توانند يك شبكه بي‌سيم راه‌اندازي كنند و هم مي‌توانند قابليت‌هاي مالتي‌مدياي ارائه دهند را مي‌توان اين روزها در سبد علاقه‌مندي‌هاي كاربران ديد. حالا به اين نوع روترها قابليت كلاود و اشتراك‌گذاري اطلاعات را هم اضافه كنيد. به‌خصوص اين‌كه بتوان با گوشي‌هاي موبايل به سرعت و راحتي هرچه تمام‌تر به انبوهي از اطلاعات مالتي‌مديا يا اداري دسترسي داشت. روتر جيبي DIR-506L از شركت دي‌لينك دقيقاً چنين محصولي است و به‌طور همزمان مي‌تواند چندين نقش را در يك خانه ايفا كند و از پس تمامي كارهاي محوله نيز برآيد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما تاچه حد ازخدمات فروشگاه های اینترنتی راضی هستید؟
    آیا دوست دارید در پروژه های وبلاگ شرکت کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 82
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 141
  • بازدید ماه : 363
  • بازدید سال : 1,287
  • بازدید کلی : 17,538