loading...
بلاش
پلاتزو بازدید : 42 پنجشنبه 16 خرداد 1392 نظرات (0)
آشنايي با انواع صفحه کليد
صفحه کليدهاي دوست داشتني
بايت - مورخ چهارشنبه 1392/03/08 شماره انتشار 18416

صفحه کليدي که همواره کاربران از آن براي تايپ اطلاعات در رايانه خود استفاده مي‌کنند، شايد در ظاهر طراحي ساده‌اي داشته باشد اما واقعيت اين است که داراي نمونه‌هاي متعددي است که اطلاع يافتن از آن مي‌تواند براي شما نيز جذاب باشد. بعد از آن که در يکي از شماره‌هاي بايت به آموزش نحوه صحيح تايپ 10 انگشتي پرداختيم، حالا مي‌خواهيم شما عزيزان را با انواع صفحه‌کليد رايانه آشنا کنيم. صفحه‌کليدهاي معمولي، بيسيم، شيشه‌اي و مجازي برخي از انواع صفحه کليدهاي طراحي شده تا به امروز است که در اين مطلب به ارائه توضيحات مختصر درباره آن‌ها مي‌پردازيم.

 

انواع صفحه‌کليد

در معرفي انواع صفحه‌کليد نمي‌توان به طور دقيق آمار مشخصي از تعداد نمونه‌هاي آن ارائه کرد زيرا با توجه به سرعت بالاي رشد فناوري در حوزه توليد سخت‌افزارهاي رايانه‌اي، همواره نمونه‌هاي جديدي از آن‌ها طراحي و روانه بازار مي‌شود اما با توجه به شرايط امروزي مي‌توان به نمونه‌هاي موجود در بازار اشاره کرد. ساده‌ترين نوع صفحه‌کليد نوع کابلي يا معمولي است که از ساليان دور در بازار موجود بوده است. البته اين نوع از صفحه‌کليد نيز خود داراي دو نوع متفاوت است. يک مدل آن داراي پورت خروجي PS2 و مدل ديگر داراي پورت خروجي USB است. نکته قابل توجه در انتخاب اين صفحه‌کليد اين است که بايد قبل از خريد خود، به پورت‌هاي ورودي مادربورد که در پشت کيس رايانه قابل مشاهده است، نگاهي بيندازيد. ممکن است مادربورد شما امکان نصب پورت PS2 را نداشته باشد و ناگزير به استفاده از پورت USB باشيد. البته بايد به اين نکته نيز اشاره کنيم که با استفاده از پورت‌هاي تبديل PS2 به USB مي‌توان اين مشکل را حل کرد.

 

صفحه‌کليدهاي بيسيم

نوع ديگري از صفحه‌کليد که امروزه بيش از سال‌هاي گذشته مورد استفاده قرار مي‌گيرد نوع بدون سيم يا همان وايرلس آن است. حذف شدن کابل اتصالي صفحه‌کليد به کيس و جايگزيني آن با يک فرستنده کوچک شبيه به حافظه فلش که به کيس متصل مي‌شود بسياري از مشکلات از جمله کوتاه يا بلند بودن کابل و دست و پاگير بودن آن را رفع مي‌کند. انرژي الکتريکي لازم براي فعال بودن اين نوع صفحه‌کليد با استفاده از باتري‌هاي قلمي معمولي و يا باتري‌هاي کوچک مخصوص تامين مي‌شود تا کمبود کابل انتقال‌دهنده انرژي الکتريکي و اطلاعات را جبران کند.

 

صفحه‌کليدهاي ژله‌اي

اما از نظر نوع ساخت صفحه‌کليد نيز مي‌توان به نمونه خاصي از آن اشاره کرد. صفحه کليدهاي ژله‌اي و تاشو که کاربرد فراواني دارد و در محل‌هاي کاري متعددي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين نوع از صفحه‌کليدها از پلاستيک نرم و يا سيليکون ساخته شده‌اند که علاوه بر امکان تا شدن، ويژگي ضد آب بودن را نيز دارند. همين موضوع سبب شده است تا استفاده از اين صفحه کليدها در آزمايشگاه‌هاي علمي و مکان‌هايي که امکان مرطوب شدن صفحه‌کليد وجود دارد، مورد استقبال قرار بگيرد. نکته قابل توجه درباره اين صفحه کليدها اين است که مي‌توان آن‌ها را با استفاده از پورت‌هاي خروجي مخصوص علاوه بر رايانه به تبلت‌ها و يا تلفن‌هاي هوشمند نيز متصل کرد. اين ويژگي سبب شده است تا بسياري از کاربران تبلت از ابعاد کوچک صفحه‌کليدهاي تاشو براي انجام کارهاي تايپي خود استفاده کنند.

 

صفحه کليد شيشه‌اي

نوع ديگري از صفحه‌کليد که از نظر نوع ساخت با مدل‌هاي ديگر تفاوت دارد صفحه‌کليدهاي شيشه‌اي است. اين صفحه کليد که در حال حاضر توسط يکي از شرکت‌هاي توليدکننده سخت‌افزار توليد مي‌شود، صفحه‌اي شيشه‌اي است که با المان‌هاي موجود در صفحه‌کليد حقيقي منقش شده است. کاربراني که کار با تبلت‌ها و گوشي‌هاي تلفن لمسي را تجربه کرده‌اند به راحتي مي‌توانند با اين صفحه‌کليد کنار آمده و از آن استفاده کنند اما ممکن است کار با آن براي ساير کاربران کمي دشوار باشد.

 

صفحه کليدهاي مجازي

آن چه تا به اين جا درباره آن صحبت شد، مربوط به صفحه‌کليدهايي بود که به راحتي با چشم قابل رويت است و از نظر فيزيکي موجوديت آن قابل مشاهده است اما شايد برايتان جالب باشد که بدانيد فناوري مجازي‌سازي در زمينه طراحي و توليد صفحه‌کليدها نيز تاثيرگذار بوده است. در اين شيوه با استفاده از يک پرتو افکن هوشمند، تصويري مجازي از صفحه‌کليد در مقابل دستان کاربر نقش مي‌بندد. اين تصوير کاملا مشابه صفحه‌کليدهاي حقيقي است و کاربر مي‌تواند به طور طبيعي و با استفاده از آن کارهاي تايپي خود را انجام دهد. پرتوافکن استفاده شده در اين زمينه اين توانايي را دارد که با ارزيابي حرکات دست کاربر داده‌هاي مورد نظر او را شناسايي کرده و به رايانه و يا ساير دستگاه‌هاي الکترونيکي او منتقل کند.

مصطفي عبد‌‌الهي

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما تاچه حد ازخدمات فروشگاه های اینترنتی راضی هستید؟
    آیا دوست دارید در پروژه های وبلاگ شرکت کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 67
  • بازدید ماه : 289
  • بازدید سال : 1,213
  • بازدید کلی : 17,464